Medecin eller inte?? - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

Medecin eller inte??

01 - 29.01.2010, 15:15

Min sjuksköterska har tyckt länge att jag ska börja med bromsmedecin men jag har tyckt att jag klara mej lika bra med som utan, (tog innan jag skulle ha barn.)
Iallafall efter mycket tänkande så bestämde jag mej för att börja.
Får tid hos min doktor, vi pratar frågar hur jag mår och kollar mej. Sedan säger jag att han inte tycker att jag behöver börja med bromsmedecin men får om jag vill.
Då vet jag inte vad jag ska säga utan har skriver ut copaxone. Jag beställer och hämtar ut den.
Ska till sköterskan nästa vecka och börja.
Nu är det många tankar i mitt lilla huvud. SUCK!!!

beata

02 - 29.01.2010, 17:16

hej Beata!!

Om man har díagnosen MS rekommenderar expertisen att kan börjar me bromsmedicin för att
bromsa utvecklingen av sjukdomen. Någon gång i framtiden kommer man att hitta ett botemedel å inte " bara"bromsmediciner.

MVH

Olov

olov Krona

03 - 29.01.2010, 18:23

Så underbart Olov att du säger att någon gång i framtiden kommer man hitta botemedel!!! det är precis så jag tänker, men att under tiden så får man ta vad som bjuds.... dvs broms!!!

jag har gått tre år utan men nu vågar jag inte längre, har fått för många inflammationer på sistone.

Lycka till!!

An1

04 - 29.01.2010, 19:30

Varför skulle man inte ta broms???? Alla har ju dokumentad bromsverkan....må vara att den varierar procentmässigt...

/Bosse

Bozze Krona

05 - 01.02.2010, 10:23

Jag hade inte tvekat att ta bromsen. Har läst lite på olika ställen att skoven bara är toppen på isberget. Det kan även pågå inflammationer i det "tysta". Det skrämmer mig lite så jag tar min broms.
Hoppas du hittar en lösning som känns bra!
Kram
Daniel

Pågen Krona

06 - 01.02.2010, 15:33

Jag har haft många tysta skov... har enligt läkaren närmare 30 ärr på hjärnan.. och fick ett skov förra året som jag kände av (ÖN). De andra som har har haft förut har jag inte känt av... det gör så att jag ta broms... för mig är det ingen fråga och jag gör det för min familj. Jag tror att min man skulle ifrågesätta om jag sa nej till broms.. det är inte bara min sjukdom men också hans (det påverkar hela min familj).

Även om jag hade den lindrigaste ms skulle jag ta broms.. i förebyggande syfte.

Det här är bara vad jag tror och alla har olika åsikter om broms...

Lycka till!

bons

07 - 01.02.2010, 20:42

Intressant Bons!! Tack för du berättade detta!!

Tycker infon till ms-patienter angående det här som pågår i det tysta är för dålig. Vitkigt att veta detta och en stor anledning till att ta broms även om man tycker man har en "lindrig" ms.
Ha en bra kväll!!!
//Daniel

Pågen Krona

08 - 10.02.2010, 12:32

Ja min neurolog sa just så att skoven är bara toppen på själva isberget. Man kan ha många inflammationer som man inte märker av.
När jag sedan fick reda på att jag på ett halv år hade fått ett "flertal" nya inflammationer och de även hittat ett "flertal" nya skador så tänkte jag att jag måste iaf försöka med broms.

Första bromsen funkade inte, men ska snart pröva en annan sort. Skam den som ger sig!

Må gott!

An1

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 2972

Användare online: 53

Diskussionsinlägg: 42902

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Användningsmöjligheterna med mobiltelefoner ökar. Har du en så kallad "Smart Phone", mobil med stor display (typ Iphone eller annan)?

» Visa resultatet