Min bästa kompis har MS, den nya. Läs gärna! - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Min bästa kompis har MS, den nya. Läs gärna!

01 - 11.09.2009, 21:01

Hej

Min bästa kompis fick i våras diagnosen MS. Hon är bara 15 år. Det började vid lucia förra året med att hennes vänstersida var avdommnad. Sen mer runt jul vaknade hon en dag och var så yr att hon inte ens kunde stå upp. Hon var tvungen att hålla sig i väggen för att kunna stå upp. I våras sen såg hon dubbelt när hon kollade åt vänster. Hon fick diagnosen i mars. Hon tar bromsmedicin i form av sprutor tre grr i veckan. I början kunde hon ta sprutorna själv, men inte längre. Hon har sån ångest för att hon vet att det gör så fruktansvärt ont när hon trycker på knappen. Ofta gör någon i hennes familj det. Jag har gjort det en gång. Jag ville verkligen inte, men jag vill/måste ju vara den starka personen. Jag vill att hon ska känna trygghet i mig. Jag vill att hon alltid ska veta att jag gör det om inte hon klarar det. Vill alltid finnas alltså. Då går det väl inte att börja gråta sådär eller? Själv är jag bara 14 år. Jag tog sprutan i handen och kände att hela min kropp skrek. Jag ville verkligen inte göra det, men jag var tvungen.
Jag tryckte på knappen och såg smärtan i hennes ansikte. Jag grät inombords men kunde inte gråta så att hon såg det. Tänk dig att se din bästa kopmis ha så ont och veta att det är pga av dig som hon har det. Fruktansvärt.

Jag älskar henne så fruktansvärt mycket och har gjort det hela mitt liv. Mina föräldrar kände hennes föräldrar innan jag var född. Vi är väldigt mycket med varandra. Bor nästan grannar också. Vi gör massa roliga saker och brukar åka ut på havet i bland med antingen hennes båt eller min, bara för att ta det lungt. Hon betyder mest av alla mina vänner för mig. Jag vet att hon tycker synd om mig som har henne. Men så är det verkligen inte. Jag älskar henne mest av allt! Det gör mig ledsen att höra det.
Jag vill stötta henne och finns alltid för henne. Jag pushar henne att ta sprutorna. Jag säger att hon ska klara detta. VI ska klara detta. Varje gång jag säger det är det nog mest för att övertyga mig själv. Jag har absolut inga problem att prata med henne om hur jag mår men om just det här så vill jag inte det. Vågar inte göra det. Vill inte tynga ner henne med mina känslor för allt som har hänt, hon har nog med sina egna. Är det rätt? Finns det någon som läser detta och skulle vilja prata lite så är jag tacksam.
Gärna någon i samma situation.

Mvh 14 årig tjej.

KompismedMS

02 - 11.09.2009, 21:30

Hej jag känner igen mig men jag var lite äldre än din kompis men det är jobbigt att få den här sjukdomen i alla åldrar! och det är inte mycket du kan gör mer än att stötta din kompis och visa att du fortfarande vill vara hennes kompis!sen så tynger du inte henne med dina känslor för hon ser nog på dig att det kan vara jobbigt för dig också för det ser vi men vi ville ju inte lägga någon tyngd på någon annan heller .. Men försök att prata med henne om dåde dina och hennes känslor!

lovebird

03 - 28.10.2009, 20:25

Hej, jag kan bara tänka mig vilken tragedi det har varit för henne att få denna diagnos. Jag var 28 när jag fick min diagnos och jag bearbetar det hela forfarande och kommer nog att få göra det för all framtid. Jag kan säga så mycket att din kompis har tur som har en kompis som dig. Att du ställer upp at ge henne sprutan trots att det tar emot är stort. Det jag kan råda dig till är att må inte dåligt när du hjälper henne. Hon behöver den sprutan för att bromsa denna sjukdom, du gör något bra för henne- Sedan låter det lite ut som att hon inte har accepterat sin diagnos ännu, vilket är fullt förståeligt, men sprutan kommer att bli hennes vardag såsmåningom och inte lika tungt. Hon kommer att lära sig ta sprutan själv, var det gör minst ont och en dag kan hon till och med komma till det stadiet astt hon tycker om att ta sprutan för den bromsar trots allt denna helvetessjukdomen. När hon är redo så kanske hon kan få hjälp med att ta sprutan utan autoinjektorn, min åsikt är att det gör mindre ont. ´
Jag vet inte om det här var till någon hjälp men ta en dag i taget och låt henne ta det här i sin egna takt. Jag hoppas att hon får professionell hjälp för det behöver hon och egentligen också hennes nära. Finns där för henne och stötta henne så mycket du kan men glöm inte bort dig själv!
Lycka till
/Maria

Knasa

04 - 11.11.2009, 21:55

Du verkar helt suverän! Vilken tur din kompis har som har dig. Ville bara säga det!
Kram!

1977

05 - 11.11.2009, 22:13

tja!
jag har haft min ms sen jag va 16, men dom trodde de va ngt annat då, tycker att du ska ge mig hennes eller din msn, så kan jag muntra upp henne lite, jag är bra på det!
Och jag mår fortfarande bra, är 24 år idaf, allt blir bra, nya mediciner är på väg HELA tiden!
Hör gärna av dig!

defense

06 - 12.11.2009, 19:57

Hej du!

Så modig och duktig du är som tar hand om din kompis och inte springer och gömmer dig när det blir kämpigt! Det kallar jag en riktig kompis!

Du skrev i ditt inlägg: "Tänk dig att se din bästa kopmis ha så ont och veta att det är pga av dig som hon har det. Fruktansvärt." Jag förstår att det kan kännas så eftersom det är du som trycker på knappen, men kom ihåg att du ju faktiskt HJÄLPER henne, inte skadar henne. Hon är säkert jätteglad över att det är just du som trycker på knappen, som bryr sig om henne.

Jag förstår också att du tänker på din kompis känslor och inte vill belasta henne med dina egna när hon är sjuk. Men för att du ska orka gå bredvid någon som har en svår sjukdom så behöver du kanske också tänka på dig själv lite, du kanske också är orolig och deppad över att hon har blivit sjuk. Du kan också behöva prata med någon och kanske gråta över saken. Det är ingenting fel eller själviskt med det.

Du undrar också om det är rätt att inte belasta din kompis med dina känslor. Men jag tror tvärtom att det kanske blir lättare för din kompis att få dela oron och rädslan med någon, att märka att man kanske känner/tänker samma saker och få prata om det. Du kan ju börja lite försiktigt och se hur din kompis tar det; om hon inte verkar orka prata om det kanske du har någon annan kompis som du kan stöda dig på i stället.

Det är fint att höra att det finns omtänksamma vänner som du i världen :)

Ha det bra!
Kram, Misan

Misan

07 - 03.03.2010, 20:12

Måste bara säga att det kan inte vara annat än TOPPEN att ha dej som vän!!!
Kram

Lizzie591

08 - 04.03.2010, 19:31

Jag vill också vara din kompis...va strongt av dig att vara den som stödjer, det är roligt att läsa även om det är en sorglig historia att ens bästa kompis får MS och är bara 15 år.En stor styrkes kram borde du ha, hon har tur som har dig...Bara våga att berätta dina känslor om detta med att ge sprutor med henne och om sjukdomen, det hjälper.. schyst av dig att skriva hit, det borde finnas flera som gör som du
än en gång, kram till dig och din kompis

glenn

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3211

Användare online: 60

Diskussionsinlägg: 47601

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet