Min sambo har MS - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Min sambo har MS

01 - 10.09.2009, 14:58

Hej,

Igår var vi hos neurologen och min sambo fick diagnosen MS. Jag förstår att han kommer gå igenom flera olika faser som fönekelse, förtvivlan, upprördhet, ledsen osv innan vi båda kan acceptera sjukdomen och börja leva igen.

Jag skulle behöva hjälp och råd. Hur ska jag som sambo reagera? Hur ska jag hjälpa honom? När han mår dåligt och ser slutet på hans liv, när han är arg och tycker allt är orättvist.. Vad kan jag säga då?

malber

02 - 10.09.2009, 18:06

Hej malber!

Jag har ms och det är inte alltid lätt att ge bra råd.

Men om någon visar irritation över något jag inte klarar eller behöver hjälp med (Det har hänt) då känns det inte alls bra.

Vad som är bäst beror nog mycket på personligheten.
Några vill inte alls prata om det medan andra vill prata mycket.

Tror det bästa är om ni kan leva som vanligt och om ni umgås mycket eller litet med folk så fortsätt med det.
Där kan anhörig vara till hjälp om det är lite trögt med att träffa folk.
Om ni känner för det så prata bara lite om sjukdomen annars kan det trötta ut folk. Märks inte ms på honom så kanske ni ska vänta lite med att avslöja, det kan ni nog bäst bedöma själva.

Ms är inte dödlig och inte smittsam, det finns de som tror det.

De olika faserna har sina avigsidor, vid ilska så är det kanske bäst att låta det sippra ut.

På många neurologmottagningar så brukar det vara så att man får återkomma dit efter en till två veckor och först då kan det ofta bli lättare att så sakteliga börja handla och tänka rationellt.

Jag är bunden till rullstol och det var min mycket stora fasa att hamna i en sådan. (fick inte bromsmedicin)
I samband med ms så är nog rullstol ett av det första man tänker på.
Du kan tro att jag är förvånad över hur bra det går att vara "hjulbent" jag lever ett bra liv och tänker mest på vad jag kan göra.
Att tänka på vad man inte kan är ju ingen mening, då blir det ingenting alls gjort om det får ta överhanden.

Inte meningen att skrämmas och jag vill tillägga att av många som har ms så är det inte så många som behöver använda rullstol.
När man upplyser om det så brukar det vara som att tala till döva öron.
Vi människor är ju funtade så att vi bara ser det värsta framför oss. Till och med det som är värre än rullstol, fantasin har ju inga gränser.

Att ha fått diagnosen ms betyder i väldigt många fall att det bara ger minimala besvär och relativt ofta inga besvär alls.

Det viktiga är att din man får bromsmedicin så fort som möjligt även om det är så att sjukdomen inte märks.

När nästa läkarbesök ska göras så följ med din man som stöd och det blir då lättare att prata om det efteråt samt att hjälpas åt att minnas vad som sades.

Jag inser att jag glidit utanför din/dina frågor men med min erfarenhet så kändes det rätt att ta upp allt detta.

Jag hoppas att jag inte skrämt dig/er.

Slutligen så önskar jag dig och din man välkomna hit till portalen, gå ofta in här och titta, ni kommer att ha stor nytta av det och förmodligen känna en tilltagande dämpning av er oro.

Här finns det många fina människor, det upptäcker ni snart när ni läser kommande inlägg.

Hälsar till er båda och tänk på att tillsammans kan ni bli starkare.

online Krona

03 - 10.09.2009, 18:39

Hej och välkommen!
Jag tror att det enda sättet du kan hjälpa din sambo är att låta han vara arg, ledsen, förbannad, hatisk, etc, över sin MS! Det är ett enormt stort lass för er som är anhöriga till någon som fått nån diagnos! Jag tycker att min man är den starkaste människan i hela världen som gång efter gång kramar mig och tröstar mig och säger att allt kommer att bli bra! Det är en oerhörd tröst och styrka att ha någon, som er, vid ens sida! Bara finns där för honom, bara lyssna på honom så kommer allt att bli bra =)
Jag önskar er all styrka, ni kommer att rida ur den här stormen helskinnade!! Vi finns också alltid här, bara så ni vet!!

Stor kram
Hanna

PS: Bara för att man fått MS så betyder det inte att livet är slut....livet tar bara lite andra vägar :) DS

Tösen Krona

04 - 10.09.2009, 20:45

Det kommer ta ett tag kanske något/några år sedan kommer han att plana ut och börja leva igen. Han kommer säkert inte tro detta nu men så blir det.
ha det
magnus

"Skiter jag så finns jag"

mcr

05 - 11.09.2009, 09:04

Tack alla för era fina ord och tankar.

Jag sitter med tårar i ögonen för jag känner mig så fruktansvärt förtvivlad.. Allt jag vill är att han ska må bra.

Jag försöker vara den där starka personen som säger att allt kommer bli bra (för även långt inne tror jag det själv) men i hans panik så hjälper inte de orden. Igår sa han att han bara ville dö, att det spelade ingen roll vad han gjorde för han var ändå sjuk och att han ville vakna ur mardrömmen.

Jag pratade med sjukhuset tidigare idag och beställde tid hos kuratorn, tänkte vi kunde gå dit tillsammans och få prata med någon.

Allt är fortfarande så nytt och allt bara snurrar.

Tack för att jag får dela mina tankar med er, känns riktigt skönt!

kram malin

malber

06 - 11.09.2009, 09:20

Hei malber.
Jeg vil også ønske dere velkommen til portalen her.
Det er en flott gjeng med mennesker du møter her,
og alle blir godt tatt imot :-)

Vi ha alle brukt tid på å erkjenne/godta denne sykdommen. Det er jo for de fleste ett veldig sjokk, men det går seg til etterhvert, selv om alt ser svart ut for øyeblikket.

Online har vel sagt det meste som er å si,( han er god til å skrive den mannen :-)

Dere må bare ta tiden til hjelp, og leve så "normalt" som mulig.

Ønsker dere alt godt.

Kram Hillevie ",)
ps håper han får bremsemedin.

Hillevie

07 - 11.09.2009, 16:05

Välkommen hit till portalen! Här är vi många som varit i Din mans situation. Du kan väl visa honom sidan så att han kan surfa runt lite här och se hur vi verkar vara och må.

Jag tycker inte Du ska göra något särskilt mer än att lyssna på honom. Han måste själv finna svaren inuti sig själv. Och det gör han, det gör vi alla, men det tar ett tag.

Ta hjälp av ms-teamet. Där fick vi bra hjälp och svar, hela familjen.

Hälsningar
Brita M

brita m Krona

08 - 11.09.2009, 16:37

Hej!

Jag är också en sambo med en man som fått en ppms-diagnos för över 6 år sedan.
Det är ett projekt man får leva med och det får gå i etapper.
För min egen del så är jag just nu jätteglad för att min sambo ska prova ut en elmoppe nästa vecka. Det har tagit honom 5 år att acceptera en rullstol och ytterligare ett år att förstå hur viktigt det är att bry sig om sin sambo också...
Så mitt råd är att ge er själva tid att smälta och fundera över allt som kan påverka ert liv.
Livet fortsätter fast på ett annat sätt. I bland är det skitjobbigt och tröttsamt att gå i uppförsbacke men det planar ut också mellan varven...
Läs mycket som skrivits om ms och håll dig uppdaterad om senaste forskningen.
Jag har fått många goda råd och tips här på ms-portalen.
kram
/gabbi

Gabbi

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 64

Diskussionsinlägg: 47688

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet