Min sambo har MS - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Min sambo har MS

09 - 12.09.2009, 03:49

HejMalber!
Välkommen hit till oss på MS-Portalen.
Det viktigaste som du kan göra är nog att bara finnas till.
Jag tycker att du inte gör fel om även du visar starka känslor efter att han fick sitt besked men att du samtidigt visar för honom att det är ni två tillsammans som ska reda ut erat nya läge.
Att få beskedet att man har fått MS brukar för många innebära att dom tror att dom ska bli svårt handikappade inom en snar framtid, det stämmer inte eftersom numera så finns det väldigt bra bromsmediciner som gör att dom absolut flesta brukar kunna leva som vanligt igen.
En bra start för honom är ju faktiskt att visa honom den här sidan eftersom att då så ser han ju att det finns väldigt många andra i samma situation som han.
Då kommer han även att märka att vi andra som har MS faktiskt speglar samhället i stort.
En del personer här är väldigt ledsna och frustrerade ibland, men så ser man att när många har varit med ett tag så förändras deras sätt och många blir mera positiva och engagerade i att stöta andra, en del blir även väldigt skämtsamma om sin situation och en del kan få lite galghumor så att det ibland kan vara ganska högt i taket på vissa diskusioner som vi har här.
Jag själv har gjort vad jag kunnat för att stöta andra när det gäller tex. vad dom har rätt till när det gäller försäkringar.
Så jag kör redan nu igång och påpekar att om din man har ett jobb så har han med största sannolikhet rätt till ersättning från sina jobbförsäkringar, eftersom att om man får MS så finns det i dom flesta avtalsförsäkringar rätt till ekonomisk ersättning.
Självklar så tycker även jag att det vore helt ovärderlig att få vara frisk, men att nu när man har blivit sjuk så ska man kontrollera vad man har rätt till.
Är det något han undrar om så är det bara att skicka ett mail. Jag är ingen expert på sånt men en viss erfarenhet har jag fått när det gäller vilka försäkringar man har rätt till.
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

10 - 13.09.2009, 10:32

Hej, malber!

Jag har också MS. En sak som jag har uppskattat att min man har gjort för mig när jag fick diagnos är att han har orkat ta alla mina tankar på allvar och inte viftat bort dem. T.ex. krashade mitt självförtroende rejält, jag tänkte att jag kommer att förstöra hans liv, ingen kommer att vilja vara med mig, min familj kommer att känna skam över att ha mig i familjen som är "sjuk". Jag bekymrade mig också för att hans föräldrar skulle tänka att han hade haft "otur" som gifte sig med mig, som är sjuk. Jag var också rädd för att hans liv skulle bli förstört, från att ha varit ett ungt, hoppfullt par skulle vi nu bli en sjukling och en skötare, tänkte jag. Alla dessa tankar har han lyssnat på och svarat ärligt på. Det har hjäpt mig massor.

Han försöker dessutom att göra det praktiska lättare för mig. Han håller t.ex. i min injektor när jag ska sticka i armarna och har svårt att själv hålla den stilla. Han ger mig alltid en puss efter att jag har tagit min spruta. När jag ska till neurologen frågar han alltid om jag vill att han ska följa med. Det har också betytt mycket för mig.

Det har inte blivit så illa med mig, jag har fortfarande inga symptom och har inte haft något skov på 1 år och 9 månader. Men då, när man får diagnosen, är det som om världen skulle rasa och man vågar inte hoppas på att det ska gå bra. Jag tror att min sambo inte fattade varför jag tog det så hårt att få en diagnos. Men för mig var det inte bara det att ha sjukdomen och konsekvenserna av den att tänka på, utan det var som att få ett papper där det stå "du har ingen framtid, du är ett måndagsexemplar".

Dessutom tror jag det är bra för alla som bor med någon som är sjuk att ta sina egna känslor och behov på allvar. Håll ditt eget inre ljus lysande, gör saker som gör dig glad, gå ut med dina kompisar och dansa eller nåt då och då. Du kanske också behöver en god vän som lyssnar på dina känslor kring det att din sambo har MS. Du är kanske själv rädd och orolig. Men det blir så lätt så att man tänker, "det är ju inte mig det är synd om, det är ju inte jag som är sjuk" och lägger locket på. Det är kanske inte så bra, varken för dig eller för din sambo. Sköt om dig själv och var snäll mot dig själv, så orkar du också bättre möta hans känslor och behov.

Önskar er båda allt gott,

Misan

Misan

11 - 03.07.2010, 00:47

Malber, försök inte vara nåt du inte är, det skiner igenom. Det sista många vill höra är att "det ordnar sig alltid" när det är som svartast. Det vet ju varken du eller nån annan, eller hur? Visa hur du känner, det räcker en himla lång bit åsså ta en dag i taget. Blir MSen hos din partner ett projekt som MÅSTE årgärdas NU, då är du snart nån annanstans utan din partner...

MTFBWY - A

miksnubben

12 - 06.07.2010, 20:49

Jag fick min ms diagnos förra året. Min man har varit precis som normalt med mig men jag ser nu att han är även mer duktig på att hjälpa till hemma med barnen osv. Han har lyssnat till mig men han och jag vet att diagnosen kunde ha varit värre... hans mamma fick vad vi tycker är en allvarligare sjukdom vid 52 års ålder. Med ms är det otroligt bra bromsmedicin.

Precis när jag fick diagnosen trodde jag att jag skulle:
1. dö
2. sitter i rullstol inom 1 år...

Jag har inte dött och jag gick för en 10 km promenad idag. Istället är jag snällare mot mig själv... jag stressar inte som jag gjorde förut. För min del har ms gjort mig till en bättre person (psykisk)... jag är snällare än vad jag ar förut. Jag ser saker och ting på ett annat sätt.

Att bara vara där som min man är för mig.. det är så viktigt... ger tid... processen tar olika tid för alla men tiden hjälper. Min första tanken när jag fick diagnosen var rädsla för en rullstol.... nu har jag vänt mig med tanken.. bättre det än någonting annat eller hur? Jag kan till och med skämta om ms med kompisar som har det och med min familj.. .men som sagt.. med bra broms har ingenting hänt sedan förra året.. jag har inte haft skov.

Bra information (ingenting från 80-talet) sa min läkare till mig.... och jag tycker att om du behöver prata med någon kan du prata med oss här eller/och pratar med en kurator.. det finns på neurologen... inser att du också ha fått en chock.. att du behöva prata ut och ventilerar.

Jag lovar dig att det komma att bli enklare.. det får du meddela till din sambo... Vi är starkare än vi tror...

Hälsningar och välkommen... här kommer du att få kloka råd... det finns några proffsiga typer som hjälpte mig när jag hade just fått diagnosen... du kommer att inse vilka de är... jag har absolut mina favoriter (ni vet vem ni är:)

bons

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 89

Diskussionsinlägg: 47690

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet