Mycket intressant länk om MS - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Mycket intressant länk om MS

01 - 01.12.2009, 11:56

Jag har fått en mycket intressant länk som visar på en alternativ teori om MS och om att den kanske går att bota?
Det är en Italiensk läkare som heter Dr. Paolo Zamboni som tidigare har jobbat som vaskulär kirurg och som även är professor, som på samtliga av sina MS-patienters MR har sett att det är för trångt i blodvenerna vilket gör att blodflödet blockeras och ökar mängden järn i hjärnan som är en giftig biprodukt och som förstör hjärnvävnad.
Däremot så syns det inga sådana här förträngningar på en kontrollgrupp.
Den här läkaren har testad det här med 120st MS-patienter som efter behandling med att öppna upp blodvenerna (vaskulär Kirurgi) har lyckats hjälpa patienterna så pass mycket att många har blivit av med sin trötthet (fattigue) en del har inte heller fått några mera skov, och många har även återfått kroppsfunktioner.
Personen som jag har fått den här länken av är en person vars fru har haft MS under många år.
Hon var en av dom som jag tidigare i år hjälpte med att få ut sin ersättning från AFA.
Dom pengarna gjorde att hennes man har kunnat ta tjänsteledigt i ett år för att han skulle kunna jobba på heltid med att utveckla en ny sorts rullstol som kan ta sig fram både i såväl terräng som i trappor.
Han tyckte att den här teorin verkar vara en av de intressantaste som har hänt på länge, så därför så ringde han igår för att få min mail så att jag själv skulle kunna få se och bilda mig en egen uppfattning.
För mig så är den här teorin ny så jag är väldigt intresserad av att få veta om det är någon annan här som har hört talas om den här forskningen tidigare?
Det är ett antal filmsnuttar på den här länken och jag vet inte mer än någon annan om det här så var och en får ta och skapa sin egen uppfattning om det här är någonting som verkar intressant och om det är någonting som kanske ger ett hop för framtiden?
Det ska bli väldigt intressant att få läsa vad ni andra tror om det här.
När jag har gogglat på den här läkarens namn så fanns det en hel del intressanta saker att läsa om honom och för en gångs skull så kändes det inte som en massa humbug.
Själv så skulle jag utan tvekan vara en av dom första som ställer sig i kön för en sådan operation.
watch.ctv.ca/...
/Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

02 - 01.12.2009, 13:02

Hei
Dette er det samme som mcr skriver om CCSVI.
Jeg hørte om CCSVI c. 2 uker siden. Har tenkt til å bestille time i en Polsk klinikk. En nordmen har alerede fått en time der.
Her er lit om dette på norsk.
Les på ms-portalen.no

www.ms.no/...

attiir

03 - 01.12.2009, 13:42

Ja det är samma sak som CCSVI.
ha det
magnus

"Skiter jag så finns jag"

mcr Krona

04 - 02.12.2009, 17:57

Glöm inte ligga på era neurologer om ultraljuds undersökning av nämnda vener!
ha det
magnus

mcr Krona

05 - 02.12.2009, 22:43

När jag ser intervjufilmerna med Dr. Zamboni och läser på nätet så undrar jag direkt varför vi inte har fått se något av detta i pressen? Om nu allt är sant som Dr. Zamboni säger så är det onekligen unikt. Han har botat - mer eller mindre - ms-patienter! Det har ingen annan kommit i närheten av.
Jag ställer en fråga till "Fråga en expert" och vi får höra vad de säger.

call

06 - 03.12.2009, 16:40

MYCKET intressant!

Men då undrar man ju.... ska man kanske undvika järnrik kost....åtminstone tills/om man får genomgå en sådan operation???

Hur tänker ni som sett länken?

Visst är det underbart att ha något att hoppas på. Jag kommer alltid leva på hoppet om att forskningen en dag skall lösa denna gåta!!! Frågan är ju bara NÄR???

Må gott!

An1 Krona

07 - 03.12.2009, 17:26

Håller med, detta är något av det mest intressanta i Ms forskningen just nu. Jag har följt det ett tag på en amerikansk sajt :

www.thisisms.com/...

Gå in där och läs om det.

Mvh

Pata

Pata75

08 - 03.12.2009, 17:38

Ni kan även söka på CCSVI på Youtube om ni vill.
ha det
magnus

mcr Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3881

Användare online: 531

Diskussionsinlägg: 61956

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?