Någon mer som har tröttnat på medecinerna? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Någon mer som har tröttnat på medecinerna?

01 - 10.08.2009, 14:43

Jag har tagit Avonex nu i 2 år utan något problem alls tar även ca 10 tabletter om dagen för nervsmärtor mm mm.
Vill inte ta mer medecin nu...
Kommer inte ta fler sprutor nu, inte som det känns nu iaf.
Någon som har vart med om liknande?
Vet att det e viktigt me sprutorna men...
Båtbyggaren

batbyggare

02 - 10.08.2009, 18:24

Hei Båtbyggaren.
Etter mange år med Avonex, valgte jeg å kutte ut sprøytene. Jeg hadde mange bivirkninger og ble veldig lei sprøytene etterhvert. Har også "sprøytefobi", så det var en nytelse å slippe.
Dette var for 3år siden. Det gikk helt greit helt til jeg måtte ta en større operasjon (fikk satt inn kneprotese). Da opplevde jeg lammelse i tommel og pekefinger på venstre hånd. Lammelsen gikk tilbake, men disse to fingrene fungerer ikke i dag, de er bare "der".
Som du da sikkert forstår så valgte jeg å begynne med Avonex igjen.
Jeg vet jo ikke, men mulig jeg hadde hatt fingrene i behold om jeg hadde fortsatt med sprøytene.
Så jeg anbefaler ingen å kutte ut sprøytene. Tenk deg veldig godt om, du kan faktisk få varige skader, slik som i mitt tilfelle.
Men jeg forstår også veldig godt at du blir lei. Hvem blir ikke det.
Beste hisen fra Hillevie ",)

Hillevie Krona

03 - 10.08.2009, 20:12

Har inte börjat få min bromsmedicin ännu.. Men om det finns ett sätt att bromsa sjukdomen så är iaf jag villig att ta det som krävs för att mitt liv inte ska bli värre med permanenta hjärnskador och handikapp...

Så jag tycker du ska kämpa på ! Snart så kommer ju bromsmedicinerna i tablettform.. Jag LÄNGTAR tills dess!!!

Motin Krona

04 - 10.08.2009, 20:31

Jo jag vet hur viktiga sprutorna är, men det känns inte så viktigt längre.
Var hos neuropsyk i dag, fick några piller, kanske dom hjälper mig att få tillbaka gnistan.

batbyggare

05 - 10.08.2009, 20:41

Håll ut ! Bromsmedicin i tablettform är snart här ! Jag tycker det är surt att jag fått ms och att jag måste ta sprutor/dropp för att bromsa sjukdomen, men ser hoppfullt på det då tabletterna är på väg... Så håll ut det blir lättare snart.

Motin Krona

06 - 10.08.2009, 20:52

Ja det blir toppen me tabletter, men har inga problem att ta sprutor.
Har kommit in i någon form av svacka o e trött på alla medeciner..
Vilken medecin ska du välja?
Tabletterna kan dröja...

batbyggare

07 - 10.08.2009, 20:59

Ooj..detta gav en tankeställare...
Jag har nu tagit mina avonex-sprutor i 2 1/2 år o kan hålla med dig om att man ledsnar på dem.
Jag har själv upptäckt att jag nästan missar att ta dem, får kliva upp i bland på nätterna när jag vaknat o kommit på att jag glömt den.
Fast de borde vara en klockren god vana vid det här laget, egentligen.
Trots larm på mobilen o en komihåg-tjänst så "glömmer" jag o det var likadant när jag tog p-spruta, efter 8 år "glömde" jag där oxå.
Så undermedvetet är jag så less på denna "vana" igen.
Må gott

Gunilla_1967 Krona

08 - 10.08.2009, 21:00

hej.

Känner igen det du skriver. Jag tar copaxone, spruta varje dag. Känner mig som en nåldyna, min hud på benen är vågiga och hårda. Magen är knölig. Är oerhört trött på att ta sprutor. Har gjort uppehåll en vecka för att huden ska få komma igen lite. Vet inte om det har hjälpt, men det var oerhört skönt att slippa sprutorna. Jag har använt avonex och rebif innan men blev deprimerad och "sjuk" utav dessa. Jag hade ständig influensa i kroppen och kände mig ledsen, ingen lust alls. Hade dessutom problem med att sticka mig själv, min man fick sticka mig.
Jag gjorde uppehåll med medicinen ett och ett halvt år. Har nu avonex sen 1 år tillbaka och jag sticker mig själv och har inga biverkningar. Jättebra. Känner mig motiverad till att ta sprutor, vet att de hjälper. Inga nya förändringar enligt MR har kommit till detta år och det känns oerhört bra. Väntar också på tablettform med glädje. Men är faktiskt oerhört trött på tabletter också. Jag äter gabapentin 3 ggr per dag och tryptisol på kvällen för nervsmärtor. Känns som att dessa aldrig vill ge med sig. Har nervsmärtor i nacke, huvud, axlar och armar. Dessa strålar även ner i ryggraden. Känns vidrigt. Jag har hopp om att smärtorna ska ge med sig och hoppas på att bli tablettfri. Dessa tabletter och givetvis värken har gjort att man blivit asocial, måste hela tiden ha med sig tabletterna, man orkar inte vara uppe så sent, tack vare att man blir påverkad av tabletterna. Hela tiden är tabletterna med och bestämmmer. Man blir även okoncentrerad, flummig och trött.....
Detta var väl kanske ingen tröst, men man får nog kämpa på, trots allt. Ibland känner man ingen lust alls till att kämpa på, man vill bara stanna upp och inte tänka alls. Bara låtsas som att sjukdomen inte finns. Men man måste få tycka synd om sig själv ibland, jag tror det är tillåtet.
Fundera kanske på att byta medicin, om det finns möjlighet. Det hjälpte mig.
Det här forumet har hjälpt mig också.
Ha det bra.
Sabina.

sabina

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 226

Diskussionsinlägg: 62016

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?