Naivism / MS eller något annat? - Multipel Skleros forum - Sociala livet med MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Naivism / MS eller något annat?

01 - 31.01.2010, 10:21

Hej alla här på MS-portalen.
Jag har lite funderingar när det gäller den psykiska biten utav sjukdommen. Jag hoppas jag kan ställa mina frågor här utan att någon tar illa upp. Känner att jag måste få veta bara.

Sedan 10 år har jag varit kompis med en tjej med MS, hon har varit drabbad sedan -80-talet.
Hon äter sina depåtablette och verkar helt ok för det mesta, lite trött ibland kanske.

Men hon har alltid haft ett sätt att uttala sig om saker och ting på ett sådant sätt att man trott att hon verkligen har haft den kunskap och insikt i olika problem som hon uttalat sig om.
Tyvärr har det allt oftar visat sig att hon har fel i det hon säger varför jag har börjat dubbelkolla hennes uppgifter, precis som när jag leved med en missbrukare.

Dom senaste åren har jag därför börjat fundera över varför hon gör på detta viset. Hennes man är inte sen att påpeka ev. felaktigheter till henne, vilket hon tar med en axelryckning. Han har också berättat att hon aldrig bekymmrar sig för något förrän man har svart-på-vitt, som makens eller barnens sjukdommar t.ex.

var jag funderat på är har hon någon form av AD/HD-problem ellerl vad?

Så för 2 veckor sedan fick jag veta att MS även sätter sig på minnet och beteendet.

Kan det vara förklaringen till hennes uppförande eller kan det vara en kombination av båda?

Sedan 2 månader är vi arbetskamrater på ett kontor så det känns extra angeläget att få veta.

Tack på förhand.

MarianneOlo

02 - 31.01.2010, 11:14

Hej MarianneOlo!

Välkommen hit till oss andra portalare.

Det är bra när andra bryr sig om en medmänniskas problem.

Ms yttrar sig på så många olika sätt mellan olika individer även om det ofta finns gemensamma symtom.

Ms angriper ofta minnet och vad jag vet är det närminnet som sviktar.
Även detta kan vara olika tydligt hos de drabbade och kan i bland visa sig periodvis och vid enstaka tillfällen. Allt är ju som sagt så olika.

När det gäller folks beteende så kan det helt eller delvis vara en form av försvarsmekanism oavsett om det handlar om sjukdom eller inte.

Kanske bästa tips är att gå in på på service och klicka vidare på fråga en expert.
Svaret kan dröja men vad jag vet så får alla svar.
Många av dina fuderingar ligger kanske redan där som frågor.

Man kan också undra vad hon har diskuterat med sin läkare. Kanske en lite närgången fråga att ställa till henne?

Nu är det en medicin på gång som ska heta Apyra (reservation för stavningen) men under framtagandet har den kallats för Fampridine.
Denna medicin botar inte ms men tar bort eller minskar symtomen. Så har jag förstått det.
Googla in och läs mer om den.
Medicinen har helt nyligen blivit godkänd i USA och här i Sverige kan vi nog få tillgång till den inom några få månader.
Har hört att den ska kunna skrivas ut på licens här redan i Mars.

Har du fler frågor så bara hör av dig hit, det är alltid någon som kan svara.

Hälsningar

online Krona

03 - 31.01.2010, 11:22

hur var hon innan hon blev sjuk? kände du henne ? påverkad på ett eller annat sätt blir man men jag tror inte att personligheten ändras det finns människor som trors sig kunna och veta allt ialla läggen nania

nania

04 - 31.01.2010, 13:23

Som sagt, jag har kännt henne i ca 10 år och aldrig kunnat se att hon varit sjuk. Det fick jag veta av en gemensam bekant och sedan när jag frågat Henne har hon svarat kort i koncist.

Hon är genomsnäll och hjälpsam till 1000, så på så sätt är hon en jättebra kompis.
Minnesluckor har jag inte sirekt kunnat påvisa då hon har ett enastående minne för t.ex hundars stamstavlor, namn på platser, blommor och folk. (Där kan jag avundas henne.)

Men dethär med att alltid säga sig veta, att aldrig ta åt sin negativa mesked eller händelser verkar så konstigt. Kanske har hon alltid varig "sådan" och att MS-en inte har ett dugg med det att göra.

Att jag satte mig och googlade på "minnesstörningar och personilghetsförändringar" beror på att hon härom veckan berättade att det var två saket som tillhörde sjukdomen.

MarianneOlo

05 - 31.01.2010, 15:23

Min mor är lik din väninna. Trots att min mor ofta har fel om uttalanden när det gäller sjukdommar så bekommer det henne inte då hon ALLTID har rätt och vet bäst när det gäller det mesta. När jag konfronterat henne gällande hennes sjukdommar som reumatism med att kosten är en stor del av hur man mår så säger hon som försvar att hon aldrig har någon värk längre. Så jag tror att det är mycket självförsvar samt förnekelse. Fram tills nu har min mor accepterat att jag har MS och innan dess så hade alla läkare fel, för det kunde ju omöjligt vara MS som jag har, sa hon bestämt. Jag fick diagnosen 2007...

Marijah Krona

06 - 31.01.2010, 17:33

(Förlåt min urdåliga stavning idag, förstår inte vad det är med tangentbordet s).

Tack vare era svar tror jag mig förstå att hennes "personlighet" inte beror på MS då. Sjukdomen har hon aldrig förnekat utan pratat lite om den när man frågat, aldrig annars. Hennes självsäkra svar och kunskaper gäller allt annat man kan komma att diskutera.

Tack

MarianneOlo

07 - 01.02.2010, 11:53

Hejsan..
Jag tror inte heller att hennes beteende har med MS:en att göra. Det är säkert hennes personlighet som är sådan.
Eftersom hon verkar så "frisk" i övrigt så ser det ju ut som om hon har en lindrig form av sjukdomen och då verkar det lite långsökt att det skulle vara en personlighetsförändring pga MS.
Du får nog kanske räkna med att det här är hennes sätt att vara.
Irran

irran

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 222

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet