Nu är det bestämt! Copaxone 16/11! - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Nu är det bestämt! Copaxone 16/11!

01 - 05.11.2009, 19:28

Var på akut MR idag och har redan fått besked att jag har tre nya aktiva inflammationer. Bla den som bedövar halva ansiktet.

Med detta besked så sa jag direkt att NU vill jag börja med broms - Copaxone. Eftersom det lär vara mindre biverkningar av denna.

Snälla, jag behöver vara förberedd.... hur har ni upplevt det hela, både positivt OCH negativt! Behöver båda för att vara förberedd.

Jätte tacksam!!
Må gott! An1 (Anett)

An1 Krona

02 - 05.11.2009, 22:33

Jag tycker att det går bra. Enda biverkningen jag har är att om jag tar sprutan i benet så får jag dagen efter en liten bulle där jag stuckit och ibland så kan den klia lite, Men det spelar mig ingen större roll. Och mig sköterska har sagt att det inte är nåt att bry sig i, fast jag får inte sticka där igen förrän hela svullnaden är borta. Men sticker jag i magen så är det bara emellanåt som det Kan bli en liten knöl. Fast oavsett var den blir så är den borta på ett dygn eller två. Så över lag är jag iallafall nöjd.
Lycka till!!
Kram / Cicci

cicci28

03 - 06.11.2009, 10:13

Hei An1:-)
Jeg har aldri tatt Copaxone, så kan ikke hjelpe deg med råd ang det. Men vil få ønske deg lykke til, det kommer helt sikkert til å gå bra:-))))

Mange gode tanker..
Kram Hillevie",)

Hillevie Krona

04 - 06.11.2009, 10:28

Tack Cissi och Hillevie! Jo jag behöver all pepp som finns nu.... trots att förnuftet säger att jag självklart ska börja med bromsen nu så finns det en del av mig som säger.....näää!!

Men jag ser det så här.... jag får försöka, går det så går det och då är det ju toppen! Om inte så har jag iaf försökt.

Hu....

An1 Krona

05 - 06.11.2009, 13:37

Hej an1!
Var inte orolig! Copaxone är en jättebra broms, jag har haft den i 5 år(!) utan några egentliga problem att tala om. Jag hade bulor på magen och ben ett tag men det blev bättre. Jag tycker även att det fungerar bättre att t en spruta varje dag istället för var tredje, som jag gjorde med rebif. Nu tillhör det rutinen på ett helt annat sätt, som att borsta tändetna eller nåt.
Jag tycker inte heller att det gör ont att ta sprutan, det känns oftast ingenting. Jag är överlycklig för att det finns medicin som kan hjälpa, jag ser det här som en chans inte ett problem! Jag är säker på att det kommer att gå jättebra!!!
Lycka till!
Kram från lisa

lilla lisa

06 - 08.11.2009, 14:44

Tack Lisa!
Låter ju bra. Har du haft något skov eller några tillkommande inflammationer efter uppstarten??

Nu är det bara en vecka kvar!!!

Må gott!

An1 Krona

07 - 08.11.2009, 15:01

En fördel med Copaxone är att du tar sprutor varje dag. Då blir det snabbt en rutin så du ska se att din rädsla går över fort.
Själv kör jag med Betaferon varannan dag och jag hade vant mig efter några veckor trots att jag är väldigt spruträdd.
Det kommer gå jättebra så oroa dig inte för mycket i onödan. Medicinen är din vän så försök att tänka på den som något bra ;)
Kram
Daniel

Pågen

08 - 08.11.2009, 17:42

Hej An1!
Jag har inte haft några skov sedan jag började med copaxone (5år sedan. Min senaste MR för drygt ett år sedan visade på endast 3 nytillkomna inflammationer sedan 2004, och det är ju bra!
Lycka till!!
kram från lisa

lilla lisa

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 334

Diskussionsinlägg: 62007

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet