Ny på amfetamin - frågor till vana brukare! - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Ny på amfetamin - frågor till vana brukare!

01 - 01.09.2010, 11:03

Hej,
har precis startat med amfetamin. När jag hämtade på apoteket sa de att jag inte får köra bil eller dricka en droppe alkohol. Hur gör ni andra? Om jag måste köra bil en dag, struntar jag då i amfetaminet likväl som att vi ska träffas med släkten på lördag och ha lite kräftskiva. Jag orkar oavsett inte lika mycket längre och är inte ute efter en "fylla" men skulle gärna vilja ta en öl och snaps till kräftorna. Kan jag ta morgontabletten och hoppa över lunchens tablett?

Tacksam för svar!

orkidetokan

02 - 01.09.2010, 14:22

Har aldrig hört att man inte får köra bil eller ta ett glas vin om man tar Amfetamin för ms tröttheten. Är det 4mg tablett så finns då inga såna restriktioner, vad jag vet.
Fråga din neurolog eller kolla i fass.
kramis
Irran

irran

03 - 01.09.2010, 20:50

Hej..
Jag har ätit Amfetamin 5 mg i över ett år.
Har heller aldrig hört talas om att man inte skulle kunna köra bil eller dricka alkohol pga det.
Jag tar 1 tablett x 2 vissa dar.. och tar nåt eller några glas vin ibland på helgerna.. och det funkar hur bra som helst..;)
Min läkare borde ju ha sagt något om det, när jag började med Amfetaminet.
Fråga din läkare eller MS-sköterska om det..
Gila

Gila Krona

04 - 02.09.2010, 11:39

Jag tror att den här låga dosen inte har någon påverkan på varken bilkörning eller alkohol. Det är ju en dos som gör att man får mer vakenhet speciellt "mentalt" och att man inte ska bli så supertrött...det borde väl vara självklart att det är bra vid tex bilkörning. Man är ju farligare med att köra man kör med sin ms trötthet...då har man ju ingen reaktionsförmåga alls. När det gäller alkohol, så är ju alltid lagom är bäst, och det gäller väl i det här fallet också :-)
Tror inte du behöver vara orolig..jag har tagit det här i flera år nu och aldrig stött på några problem varken med bilkörning eller om jag druckit alkohol.
kramis
Irran

irran

05 - 02.09.2010, 14:14

Tack för era svar. Jag håller med om att jag borde vara en farligare förare om jag inte tog något. Ha det gott!

orkidetokan

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 357

Diskussionsinlägg: 62007

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet