Ny studie visar sjukdomsmodifierande läkemedel gör
| Inlägg | Författare |
|---|---|
|
01 - 16.12.2009, 00:57 www.takingcontrolofmultiplesclerosis.org/... Ny studie visar sjukdomsmodifierande läkemedel gör ingen skillnad för sjukdomsprogression När sjukdomsmodifierande läkemedel Betaferon, Rebif, Avonex och Copaxone fick stöd för användning av personer med MS i riskdelningssystemet med National Health Service i Storbritannien, var beroende av en uppföljning analyis av kostnadseffektiviteten för dessa droger. De första två år analys av data har publicerats i British Medical Journal (ladda ner på papper ovanför höger). Även för tidigt att göra definitiva uttalanden om kostnadseffektivitet, framkom några överraskande uppgifter. Med över 5.500 patienter med MS är registrerade i uppgifterna övervakningsprogrammet, 85% av dem med skovvis förlöpande MS, det finns tillräckligt många försökspersoner i studien att komma med starka resultat. Studien fann att på två år varumärket fanns inga bevis för att drogerna var kostnadseffektiv. Värre föreslog data som sjukdomsmodifierande läkemedel som grupp inte fördröja sjukdomsförloppet som man skulle ha väntat. Även om det fanns många begränsningar, tillägger denna studie tyngd till argument för en livsstil synsätt på hanteringen av MS, särskilt i fråga om kostnadseffektivitet. |
|
|
02 - 16.12.2009, 07:25 Har du kört Google Translate på artikeln ?.. Heh såg så ut... Kollar länken istället ! |
|
|
03 - 16.12.2009, 15:47 Ja detta var ju det sista man ville läsa:-( |
|
|
04 - 16.12.2009, 18:21 Men vad f-n skall det betyda? Fungerar inte medicinen eller vad? Vad är det egentligen man har sprutat i sig i flera år? Jag var hos neurologen i går och naturligtvis sa han inget om detta. :( "One of my few shortcomings is that i can´t predict the future" /Lars Ulrich (Metallica) |
|
|
05 - 16.12.2009, 18:38 Det här är inte alls förvånande utifrån mitt sätt att se det. Jag har läst flertalet undersökningar som visar att broms har från 45% till 53% chans att bromsa sjukdomen. Men som optimist som jag är.... så ser jag det åter som en möjlighet! Om det handlar om livsstil.... ja då får man väl ta reda på vad som kan ändras, vad som är bra??? Är det så "enkelt" som att ändra livsstil så gärna för mig!!!! Jag äter gärna annormulna, lever annorlunda, bor annorlunda.... bara jag får vara ganska ok!!! Jag har alltid sett bromsmediciner eller, ja alla mediciner som ett sätt att döva symtomen men inte bota själva orsaken. Jag vill hitta orsaken!!!! Deppa inte ihop... se det som möjligheter att ordna livet bättre!!! Må gott! An1 |
|
|
06 - 16.12.2009, 19:11 Min medicin (Avonex) fungerar i alla fall inte som min neurolog hade hoppats så det är därför jag idag tar dels Avonex men även Deltison (kortisontableller) för att förbättra min hälsa. Åtgärden för min del kommer med ganska stor möjlighet att bli Tysabri. |
|
|
07 - 17.12.2009, 00:00 Vem ska man tro på, tro på, tro på när... /Fidelie |