Också ny här - har jag ms? - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Också ny här - har jag ms?

01 - 08.03.2010, 23:18

Jag har inte fått någon diagnos och har rätt så nyligen bara fått reda på om ms, men jag undrar om jag kan ha det.
Jag har fått diagnos över att jag har GAD och är i utredning för ADD, så det kan vara jag som endast är över orolig. Men kan man ha MS med bara psykiska symptom, likt som det står på länken på denna sida?

www.ms-portalen.se/...

Vore verkligen tacksam för lite råd och hjälp.

Charlott88

02 - 10.03.2010, 00:20

MS kan yttra sig väldigt olika från person till person. Jag hade färmodligen MS i 20 år innan jag fick mitt första känselbortfall vilket gjorde att de kolla mig med MR.
Men två år innan det så kom jag in akut för att jag inte visste var jag var osv. Fick diagnos "utbränd" men det var helt säkert min MS som yttrade sig så.

Har du varit i kontakt med läkare/neurolog? Om inte tycker jag du borde ta upp dina funderingar med din läkare, så ni kan bolla lite av vad du funderar på.
Ingen här kan ställa diagnos, bara berätta om egna erfarenheter.

Men har du fler frågor till oss här så ställ dem, bara tänk på att det till slut måste vara en läkare som utreder och ställer diagos.

Lycka till!!!

An1 Krona

03 - 10.03.2010, 03:10

Tack så mycket för svaret.
Jag har mest bollat lite med min psykolog, samt en annan psykolog har satt mig på väntlist för en neurologisk undersökning. Men vänte tiden är lång och jag kommer flytta utomlands vid slutet av månaden så hinner inte vänta.
Men efter att de sagt att jag kan ha något fel med nerverna eller liknande, så har jag blivit så himla orolig, särskilt då mitt psyke legat väldigt mycket i botten i ett års tid nu.
Inser att det är bäst och viktigt att själv få en diagnos, men eftersom symptomen känns liknande.

Vet någon en bra behandling eller knep för att försöka hålla sitt psyke i styr och fokus?
Tack på förhand.

Charlott88

04 - 10.03.2010, 10:10

Det är helt skilda sjukdomar att vara sjuk i nerverna eller att ha en neurologisk sjukdom.
MS är ingen nervsjukdom utan en sjukdom i centrala nervsystemet. Det är ingen psykisk sjukdom.
Hoppas du får den hjälp som du behöver
kramis
Irran

irran

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 316

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?