Ögonlaserkirurgi? - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Ögonlaserkirurgi?

01 - 05.08.2010, 10:24

Funderar på att operera bort min närsynthet med laserkirurgi.
Nån som vet hur det fungerar ihop med MS? Är det nån bra idé överhuvudtaget?

Phaella

02 - 05.08.2010, 20:14

Hei Phaella

Jeg tok laseroperasjon på øynene for 5-6år siden.
Da ble det rettet på nærsyntheten og samtidig korrigert skjeve hornhinner.

Da jeg hadde hatt synsnervebetennelse på begge øyne tidligere, med varig skade og varig nedsatt syn på det ene øyet, så ble dette vurdert i forhold til inngrepet.
Men alt gikk utrolig bra og jeg merket ingen ting i forhold til ms-en.
Herlig å slippe briller/linser:-)))) Kan anbefale deg og gjøre det, og det er slett ikke vondt, bare litt ubehagelig.

Lykke til:-)
Kram Hillevie.
ps. Nå har jeg kommet i den alderen at jeg har blitt langsynt, så lesebriller må jeg bruke. Men nærsynt er jeg ikke lenger. ",)

Hillevie Krona

03 - 24.08.2010, 14:59

Jag gjorde en laseroperation för 12 år sen, innan MS-diagnos och den börjar nu släppa så jag vill göra en kompletterande. Träffade samma läkare som för 12 år sen och han sa att de vill att man varit skovfri 1 år innan, så det vet i katten om det blir ngn mer operation för mig :-(

Kram Anna

sirap98

04 - 09.09.2010, 22:29

Jag gjorde en laseroperation før 14 månader sedan, och hade då haft min MS diagnos i 2,5 år.
Du søvs ju inte ner.. vad skulle vara problemet med MS och operationen?

Det har jag aldrig hørt något om :)

Charlotte79

05 - 11.09.2010, 08:52

Problemet att göra lazerkirurgi i ögonen om man har ms kan vara att just ms kan sätta sig på synen. Har man tex ett skov och en inflammation på synnerven så är det kanske inte läge att gå in och operera, just då, eftersom synfelet kan gå tillbaka i och med att skovet ger med sig.
Prata med er neurolog om det innan ni gör ingrepp i ögonen, skulle jag vilja råda till.
kramis
Irran

irran

06 - 11.09.2010, 14:30

Jag gjorde intralase Lasik för ca 1 månad sedan. Innan jag gjorde operationen pratade jag med personalen på kliniken och de sa att operationen inte påverkar ms - såvida min syn är stabil - vilket den har varit de senaste 7 åren. Informerade även min ms-ssk om min ögonlaseroperation och hon sa att det inte var några som helst problem. Min syn idag är helt perfekt :)

önskar dig lycka till!

beckan

07 - 12.09.2010, 12:41

Å, då måste jag kolla upp det igen :-) Konstigt att min ögonläkare sa så då :-(

Kram Anna

sirap98

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 292

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg