Rebif - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

01 - 24.10.2009, 20:12

Hejsan alla!!

Undrar om det är någon som tar Rebif eller Avonex som kan ge mig lite råd?
Funderar på att byta medicin och ja tyvärr så så finns det inte än så mycket att välja på än sprutor.
Jag tar nu Copaxone men klara inte av att ta sprutan längre så min sambo tar den nu åt mig. Copaxone tar man varje dag, har inga biverkningar.

Hur är biverkningarna på Rebif och Avonex? Håller de i sig länge? Och hur lång tid tar det tills koppen vänjer sig?

Vad ska man välja? Ta tre dagar i veckan eller en gång i veckan?
Min sambo har sagt att han ställer upp och tar den tills tabletter kommer men jag vet inte hur jag ska göra om jag ska byta eller behålla den jag har.
har ni några bra råd?

//Madde

maddo

02 - 24.10.2009, 21:46

Hej Maddo
Tysabri har helt klart bäst bromsning
och där slipper du sprutorna helt.

MVH Daniel

Segway blogg
dante9.blogspot.com/...

CCSVI Forum
ccsvi.se/...

Vimsans CCSVI sida
www.123minsida.se/...

Dante9 Krona

03 - 24.10.2009, 22:08

Kan vem som helst få Tysabri? Har fått för mig att den bara är till för vissa där inget annat hjälper. Fel???

Förlåt men menar du att du inte klarar att ta sprutorna själv pga skakningar ed, eller är det för att det är otäckt att ta sprutor varje dag eller??
Ska nämnligen ev börja med Copaxone.

må gott An1

An1 Krona

04 - 24.10.2009, 22:31

Hej Madde!

Det är väldigt individuellt med biverkningar. Vissa slipper dem helt, andra har dem en period, vissa får dras med dem. Har själv rebif och fortfarande efter flera år biverkningar som frossa, huvudvärk, allmän "feberkänsla", problem vid stickställena. Trist att ha detta flera ggr i veckan men i gengäld e nålen kortare än Avonex t.ex och jag tycker Rebif verkar funka bra för mig för övrigt. Men jag väntar på tabletterna och hoppas de kommer SNART, vore skönt att slippa sprutorna!! Du får väl fundera på vad som e bäst för dig, att ta (med hjälp) sprutan varje dag o slippa biverkningar som du nu gör med Copaxone eller byta till spruta färre ggr i veckan men ev få biverkningar. Inte så lätt att välja kanske..

An1, vad gäller Tysabri är det nog olika hur neurologerna gör. Riktlinjerna säger att man ska ha provat de övriga bromsmedicinerna först men en del får det tydligen som förstahandsval också så...

Många tycker Tysabri funkar bra för dem och man slipper ju sprutorna men möjliga ev biverkningar är ju betydligt värre än med de övriga bromsarna.

Usch ja, många ggr är det som att välja mellan pest och kolera om man ens har möjlighet att välja..

Madde Lycka till hur du än gör!
hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

05 - 25.10.2009, 08:28

Hei Madde:-)
Jeg har tatt Avonex i mange år. De første gangene fikk jeg kraftige bivirkninger som hodepine, verk i kroppen og frysningar (influensa symtom). Husker også at jeg gradvis trappet opp dosen, tror jeg brukte ett par mnd før jeg var igang med full dos.
Det eneste som har hengt igjen av bivirkninger er litt hodepine(verk), men det er også blitt ganske borte etterhvert. Jeg tar alltid hovudverktabletter sammen med sprøyten.
Jeg klarer heller ikke sette sprøyten på meg selv, så det er det mannen min som har gjort i alle år. (klarer ikke stikke meg selv)
Var også innom Rebif en kort periode, men det måtte jeg fort gi meg med. Fikk veldig vondt på stikkstedene.
Det har ingen betydning hvor lang/kort sprøyten er, ett stikk er ett stikk;-) Og som sagt, jeg opplevde Rebif som mye verre.
Uansett hva du velger, så ønsker jeg deg lykke til. Og så får vi bare vente på tablettene som forhåpentligvis kommer neste år:-)

Kram Hillevie",)

Hillevie Krona

06 - 25.10.2009, 18:55

www.neuroportalen.com/...

Fidelie Krona

07 - 26.10.2009, 21:39

hej! Tack för svaren!

Kan klarar inte nu av att trycka av. Har byggt upp ett stop eller vad man kan säga. Känns inte som jag kommer att komma ifrån det. Men vet inte om det hjälper att byta till någon annan medicin, är ju en del biverkningar. Och det är inte så kul att må dåligt och må dåligt så länge. Verkar ta så lång tid innan kroppen vänjer sig även om man i början inte tar fulla doser.

Det finns en ny autoinjektor till rebif. Man ser inte nålen utan den dra in sig när det är klart. Är ju en fördel men man ska oxå klara av att trycka av. Och gör man det om man efter en gång vet att man kommer att må skit...?
Svårt det här!

maddo

08 - 26.10.2009, 21:55

Hej maddo.
Svårt att råda, men har du inga biverkningar av den medicin du tar nu hade jag nog fortsatt.

Du måste ju inte ta sprutan själv. Försök att inte känna att du måste.
Det verkar ju funka bra med att din pojkvän hjälper dig eller nån annan.
Du har väl inte haft din diagnos så länge (om jag inte minns fel) så ta det med ro, du kanske klarar det nån gång framöver och tabletter kommer kanske snart.
Det viktigaste är ju ändå att du får din medicin.

kram rosetta

rosetta 1 Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 340

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet