rehab utomlands - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

rehab utomlands

01 - 25.05.2010, 21:48

Hej.
Min kurator tyckte jag skulle söka rehab utomlands.
Hon sa att om man arbetar så har man större chans att bli antagen.
Vårt landsting har tydligen fortfarande råd att skicka patienter på klimatrehab.

Man skulle lämna in ansökan senast augusti för att söka till nästa år.
Min fråga är om man då söker för både vår och höst? Eller är det bara våren man söker till då och får söka en gång till om man inte kommer med på våren?

Vilket är bäst att söka till, Vintersol eller Marbella?
Kan man söka båda samtidigt?
När är bäst, vår eller höst?

Hoppas någon av er som har erfarenhet av klimatrehab kan hjälpa mig.

rosetta

rosetta 1 Krona

02 - 27.05.2010, 22:09

Hej Rosetta!

Konstigt att ingen har svarat dig, det är ju några som varit utomlands på rehab.
Jag har aldrig sökt till rehab utomlands.

Hälsningar

online Krona

03 - 31.05.2010, 10:07

Hej, klimatvård är kanon, sök det. Var på Vintersol det rekommenderar jag verkligen. Jag ska söka till mars 20011, jag tror att det kan vara skönt med lite energi om vintern varit tung.
Jag tror dom som kan klara sig själva (ej rullstolsanvändare el dyl.) får åka till Marbella.
Jag söker nog under hösten för att åka i Mars.
Häls.Lena

LenaSe

04 - 01.06.2010, 22:06

Tack för ditt svar Lena.
Om jag förstod dig rätt kan man söka två gånger under ett år beroende på om man vill åka vår eller höst. Stämmer det?
Jag har läst om Vintersol men jag har inte läst något särskilt om Marbella.
Man söker alltså inte till någon speciell rehab-ort utan blir placerad där det är lämpligt?

Jag vet att jag läst inlägg om rehab utomlands men det tar sån tid att hitta, därför tar jag tacksamt emot fler tips.

rosetta

rosetta 1 Krona

05 - 02.06.2010, 09:42

Hej, du får söka hur många gånger du vill, men här i Sthlm`s län, får du åka på rehabilitering vartannat år, oavsett var du blir beviljad. Jag sökte specifikt till Vintersol, men jag tror att om du kan klara dig själv kan du få förslag på andra orter. Det är väl beroende på var man har för behov.
Häls.//Lena

LenaSe

06 - 03.06.2010, 21:18

Jag har varit på Vintersol många gånger sedan första gången -93. Jag kan verkligen rekommendera dig att söka dit.
Det skriver du in på ansökan.
Du kan gå in på deras hemsida och ta ut ansökningsblanketter och även det som läkaren ska fylla i, tror jag.
Här i Uppsala läns landsting har man helt tagit bort både utom läns och utomlands rehaben. Så vi kan inte söka vare sig i Sverige eller Teneriffa längre, och den rehab de erbjuder nu är under all kritik.
Lycka till med din ansökan..
kramis
Irran

irran

07 - 03.06.2010, 21:54

Hej irran.
Jag minns att någon här på portalen skrivit om att det är svårt att få komma på rehab. Det kanske var du.
Därför blev jag glatt överraskad när min kurator föreslog mig att söka och att skåne läns landsting beviljade resor.
Jag har nog tyckt att jag är för bra för rehab men hon menade att alla har stor nytta av det.

rosetta

rosetta 1 Krona

08 - 06.06.2010, 18:34

Hej Rosetta

Jag ska resa nu i september, förra gången var 2007.
En del papper är det och lite trögt även när man fått ja, från regionen/landstinget.
Man söker senast februari för hösten samma år och till hösten, kanske augusti, för nästa vår. Du kan skriva personligt eller ringa om du vill veta mer.

ericherman Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 262

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet