Rehabilitering på Orup - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Rehabilitering på Orup

01 - 17.02.2010, 10:13

Någon som har erfarenhet av det?

Nick63

02 - 17.02.2010, 12:18

Ja!

Vad vill du veta???

Mvh

Pata

Pata75

03 - 17.02.2010, 16:18

Hej Nick63!

För några år sedan så var jag på Orupssjukhuset.

Det som jag reagerade på var det organisatoriska som inte var helt bra. Om exempelvis någon förändring i dagsschemat av någon anledning behövdes så fick man inte alltid veta det.
Men det var inte sådan oordning så att man blev mycket lidande, det kunde bara i bland skapa lite osäkerhet.
Att en gång stå vid sidan om och lyssna till när två av personalen (inte sjukgymnaster) var ordentligt oense var inte så trevligt.

Beträffande sjukgymnastiken så fungerade det mycket bra och jag upplevde detta som professionellt.
I förhållande till oss "gymnaster" var all personal mycket trevliga och några kunde vara riktigt roliga.
Det märktes att de ville väl med alla och det fina var att det kändes äkta.

Jag bodde på patienthotellet och därför fick jag bekosta kvällsmåltiderna själv, det blev dyrt om man skulle äta rätt mat.
Lunchen ingick och den var bra.

Fritidsledarna var helt fantastiska och de get att jobba. De var inte alls främmande för att ställa upp på extra arrangemang om det poppade upp önskemål.
Vet att några var på elithockey och en annan gång var ett litet gäng och tittade på en match i en lägre division. Detta var efter önskemål från några av patienterna.

Efter Orup så har jag varit på ett annat ställe där det var modernare lokaliteter och därför lite smidigare, allt var inte samlat i samma plan.

Den viktigaste biten, sjukgymnastiken, fungerade bra.
Det där med maten kvällstid var inte så bra.

Våren är en helt underbar tid att vistas där, det är så fin natur där.

Mitt minne därifrån är att personalen samt även behandlingen man fick där är det helt klart på plussidan men det övriga drar ner betyget.

Personalkategorier när jag var där: Undersköterskor, sjuksköterskor, fritidsledare, arbetsterapeuter, vaktmästare, läkare, kurator och så klart sjukgymnaster.

online Krona

04 - 18.02.2010, 07:46

Tackar :)

Nick63

05 - 19.02.2010, 18:04

Hej Nick och andra blivande orupare.

Instämmer med "online" om rörigheten på anläggningen, men det beror kanske hur man själv är. Dessutom kan det ha ändrats sedan jag var där 2005, ev-06. Dagpendlade och det var ingen direkt hit, ingen "egen plats"/ingen tillhörighet. Gillade också fritidsledare och sjukgymnaster och flera andra, inte alla. Som gammal mc-åkare var det härligt att testa 4-hjuling. Sökte dit 2009, men "hade inte tillräckliga problem i vardagen" = Avslag, trots att jag nu använder rollator, rullstol, käpp eller elmoppe. 2005 behövde jag inget. Anläggningen ligger "in the middle of nowhere" men speciellt på våren mycket vackert med utsikt över Ringsjön.

ericherman

06 - 24.02.2010, 16:35

Hoppas dom dröjer några veckor med att kalla mej då. Att tillbringa våren i Orup hade nog varit en hit och så hinner kanske allt det där med lägenhet och personlig assistent att fixa sej med.

Nick63

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 45

Diskussionsinlägg: 47688

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet