Resa med sprutor - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Resa med sprutor

01 - 02.09.2010, 11:08

Hej
Ska på en semesterresa och behöver ta med min spruta Avonex och injektorn som jag har som hjälpmedel stt ta sprutan med. Hur fungerar det på flygplatsen? Nån som vet? Visar man upp det i en påse el hur går det till? Vill helst inte att mitt resesällskap ska se detta men tror att det är oundvikligt. Får kanske berätta om det innan men det är jobbigt, vill helst inte.

ladyred

02 - 02.09.2010, 12:06

Hade samma problem men fick ett intyg, av min läkare, som jag visar upp vid incheckning. Går på Rebif och dessa har jag med mig i handbagaget. Se till att intyget är på engelska.

Knasen

03 - 02.09.2010, 19:33

Hur länge ska du vara bortrest?

Marijah Krona

04 - 02.09.2010, 19:42

Hej!

Jag var i Torreveja, Spanien nyligen och flög mellan Norrköping och Alicante. Jag ringde flygbolaget innan och kollade vad som gäller vid flygning och det var helt okej att ta med sig sprutor, kanyler, medicin osv som handbagage. Dock fick jag lägga själva sprutorna i en genomskinlig 1-literspåse (som jag fick på flygplatsen) och så röntgade de min "medicinväska" separat.

Jag tar Extavia och har av min läkare fått ett "tullkort" för detta att visa om någon i det besökta landet undrar.

Det var inga som helst problem att ta medicinen som handbagage för mig, flygbolaget jag åkte med sade att de självklart tillåter mediciner ombord på planet, även sprutor, kanyler etc.

Pelleper

05 - 04.09.2010, 18:56

Hej
Jag ska vara borta 8 dagar (spanien), så jag kan ju ta sprutan när jag kommer hem igen sa min sköterska. Men vet inte om jag vill skjuta min "sprutdag" 2 dagar.
Har fått ett tullkort så det ska nog gå bra ändå.
Tack för era svar!

ladyred

06 - 04.09.2010, 20:37

Jag tar aldrig min spruta en bestämd dag utan precis som jag vill.
Bara det går fem dagar emellan så ska det inte vara några problem :)

Marijah Krona

07 - 05.09.2010, 19:18

Hej
Jag hade betaferon när jag reste. Ingaproblem om du har det påskrivna papperet från läkaren.
Tullen var mer intresserade av min lilla dotters spillmugg med vatten...fick dricka ur den för att bevisa att det var vatten ;-D

Tänk på att ha Avonexen i kylväskan, speciellt om du ska till varmare breddgrader. Det där med att den klarar sig i rumstemp en vecka gäller svenskt klimat!
/Ace

Ace Krona

08 - 06.09.2010, 10:32

Har rest en del. Har aldrig varit problem att få med sprutorna. Har haft dom i handbagaget i en kylbag.
Har också ett plastat kort med läkarunderskrift att jag använder inj. Copaxone i plånboken. aldrig behövt visa det. Kram Eva P

Eva Peterson

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 293

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet