Rosenrot - Multipel Skleros forum - MS i familjen

MS-portalen - platsen för dig med MS

Rosenrot

01 - 10.10.2009, 14:43

Hej,

Läste precis ett svar från Misan till en anhörig där hon skrev att man inte skall äta rosenrot då det kan aktivera immunförsvaret?
Min sambo har ppms och har börjat äta det sedan en månad tillbaka. Han upplever att han blir piggare och har vissa dagar till och med hoppat över sina normala sovstunder på dagen.
Blir lite orolig när jag läser detta och börjar grubbla på om han kan bli sämre på sikt av att äta en tablett om dagen?

Annars kan jag berätta att han äntligen fått sin elmoped och det är verkligen ett jättelyft för honom att kunna köra själv när vi är ute.
Han ser jätteglad ut och inte som när jag körde honom i rullstolen. Då såg han heldeppig ut...

Men ni som vet något om rosenrot får gärna dela med er om info.

Tacksamma hälsningar
/gabbi

Gabbi

02 - 10.10.2009, 16:00

Hej Gabbi.
Kul att din sambo fått sin el-moppe. Vilken frihet för honom.
Och nä, Rosenrot är INTE bra för ms-sjuka. Detta är väl inte helt bevisat vad jag förstått, men det är något man bör undvika som Misan säger.
Det är så tråkigt om nu din sambo känner sig piggare av det och vad jag förstår är det just det många strävar efter därför är det ju extra tråkigt att man inte ska ta det.
Nu har inte din man ätit det så länge ännu så det är nog ingen fara, men han bör kanske inte fortsätta????
Kram Kattis

"Snälla flickor kommer till himlen,
andra hur långt som helst"

kattis Krona

03 - 11.10.2009, 08:48

Ja, det är ju det som blir svårt att hantera, vem ska man tro på? Sin egen kropp eller något som läkaren "tror"?
Kanske det är ok om man inte tar några andra mediciner? Jag kan tänka mig att det inte är lämpligt att kombinera med bromsmediciner.
Men det enda min sambo tar är alvedon ibland.
Ja, vi får väl fundera på saken...

hej
/gabbi

Gabbi

04 - 12.11.2009, 20:50

Hej, Gabbi!

Ja, jag frågade alltså på apoteket om rosenrot och röd solhatt. Jag var lite förkyld och hade hört att dehär två örterna hjälper. Apotekaren tog då fram något slags farmakologiskt register där det stod att rosenrot och röd solhatt ska undvikas om man har MS, eftersom det aktiverar immunförsvaret. Det är alltså belagt i forskning att det har en negativ inverkan på MS att äta dehär örterna.

Det har alltså inte med bromsmediciner att göra, utan med det att immunförsvaret hos MS-patienter ju tenderar att angripa den egna nervvävnaden när det aktiveras. Immunförsvaret kan aktiveras av olika orsaker, t.ex. förkylning (forskning visar att vart femte skov följer efter en förkylning eller influensa). Immunförsvaret kan också stimuleras av t.ex. stress eller uppiggande medel, såsom röd solhatt och rosenrot. Därför ska MS-patienter undvika dehär sakerna, så att immunförsvaret hålls lugnt och inte angriper nervvävnaden. Det är ju då som skador uppstår och kanske skov och symptom.

Läser man t.ex. FASS och andra farmakologiska sidor på internet gällande Rhodiola rosea (rosenrot), så står det på många ställen att effekterna av örten inte är tillräckligt utforskade. Det är alltså inte helt klart hur örten samverkar med olika medicier och med olika sjukdomar. Det i sig tycker jag är ett skäl att undvika örten, då det finns saker som tyder på att den kan ha en negativ inverkan på sjukdomsförloppet vid MS.

I rekommendationerna från tillverkna av rosenrot står att man inte ska använda rosenrot längre än fyra veckor åt gången. Det klassas också som en psykoanaleptika, dvs. ett medel som verkar stimulerande på centrala nervsystemet.

Om du och din man upplever att rosenrot förbättrar hans livskvalitet märkbart får ni kanske väga fördelarna mot eventuella nackdelar. Ni kunde kanske fundera med hans neurolog om det är bra att använda rosenrot, eller om det finns något bättre uppiggande medel som han skulle kunna ta? Det finns ju nuförtiden många trygga, bra läkemedel mot trötthet som ÄR säkra att använda när man har MS.

Fundera på saken, kanske bäst tillsammans med neurologen. Hoppas ni kommer fram till nåt bra!

SKönt med elmoppe!

Må så gott!
hälsar Misan

Misan

05 - 20.11.2009, 19:07

Tack snälla Misan, för ett så grundligt svar!

kram
/gabbi

Gabbi

06 - 13.12.2009, 19:01

Jag har fått lov att ta rosenrot men det får inte vara ren rosenrot utan kombinerat med andra vitaminer som i Enaxin var mängden rosenrot är ganska liten men effektiv.Jag tar ingen broms medicin men nog kortison.
Enaxinet har nog gjort mej piggare.Visst har ju kortisonet också en inverkan.Enaxin började jag med före jag fick kortisonet.Det förbjöds mej inte att fortsätta.

michelin gumman Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 216

Diskussionsinlägg: 61988

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet