Så tom! - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

Så tom!

01 - 10.03.2010, 00:06

Har haft en period sedan jag började första bromsen i höstas och den släpper liksom inte taget om mig. Jag känner mig tom inuti, har liksom ingen energi. Vill inte tänka MS, vill inte se elände på tv, blivit mer berörd av saker som händer, mer känslig.

Det känns som om jag tappat drivningen. Jag kämpar för att ta mig igenom varje dag, försöker hitta på positiva saker men allt är som ett berg att bestiga.

Jag är inne på broms nr 2 nu och det har inte gått smärtfritt detta heller. Började med hemska smärtor i alla leder, sedan att benen blivit tunga som om jag släpar på två stora valar. Kisseriet är upp och ner, kommer inget eller kommer när det inte ska. Trött och energilös. Tycker det är jobbigt att inte ens klara att köra rullstolen själv... alltid behöva ha hjälp.

Inte deppad så att jag tänker negativa tankar, mer som att jag inte orkar tänka något alls.... tom!

Ja nu har jag äntligen skrivit av mig..... ja och så vet ni varför jag är lite frånvarande här och har varit en tid. MEN jag går in och läser vad som händer emellanåt och TÄNKER att jag borde kommentera det ena och det tredje.... men hittar inte energin för att göra det.

Hoppas ni andra mår bättre!!!

An1 Krona

02 - 10.03.2010, 16:54

Kan inte ge dig en kram för jag är inte där du är..
Men jag kan läsa och ta del av dina tankar, jag har periodvis känt mig otroligt ledsen/deprimerad och energifattig och vet hur det kan kännas. När jag läste en bok som heter "Att leva ett liv, inte vinna ett krig" av Anna Kåver (psykoterapeut) så kände jag mig lättare i sinnet. Jag vet fler som läst den och känner att den "reder ut" tankarna. Den handlar om att acceptera (utan att för den skull tycka om!) stunden som den ser ut just nu. Att flyta med vågen så att säga och stilla sig i det.
Ett litet tips som kanske kan göra natten lite lättare..

Styrkekramar
Malin

cillaa

03 - 10.03.2010, 17:24

Va tråkigt att du känner dig så dålig. Kanske vårsolen kann hjälpa dig lite! Hoppas din andra broms blir bättre. Vad är det du tar för broms? Häng i så kommer det också en härlig sommar!
Kram Eva

Loke Krona

04 - 10.03.2010, 19:20

Hej An1..
Trist att du inte mår bra.
Det kan ju bero på att din första broms inte funkade riktigt som du tänkt dej.. sen har du precis påbörjat en ny broms och du mår inte så bra av den heller.
Men det kanske vänder.. och du får må bra igen.
Du skulle ju kunna fråga din MS-sköterska om det är bromsen som ger såna biverkningar...

Sen har vi haft en tuff vinter, med mycket kyla och snö.. och den är visst inte över än...
Vi är många som inte mått så bra av den.. jag är en av dom.
Den har tagit hårt.. är oxå energilös och det mesta känns tungt och jobbigt... jag känner mej inte heller deppig.. bara låg..

Men jag hoppas att du får må bättre, nu när våren snart är på G..;-)
Boken som Anna Kåver skrivit... kan jag oxå rekommendera.. den är bra..
Kram
Gila

Gila Krona

05 - 10.03.2010, 21:01

Jag skickar dig en kram. Du vet att jag tycka att du är underbart... Det är på grund av sådana personer som dig att jag, när jag först kom in i forumet kände mig välkommen och fick proffsigt råd. Jag har undrat hur det är med dig senaste tiden. Jag tror att du komma att känna dig bra igen men ibland kan det ta tid.. tiden hjälper, bara man har det i tanken.

Så bra att du är in och läsa... då är du här.

stor kram

am

bons Krona

06 - 10.03.2010, 23:49

Jag tar Avonex nu. Verkar ha klarat den här sprutan bättre än förra tack och lov.
Kunde faktiskt ta mig till apoteket en sväng och sedan gå ut på tomten lite idag, känna solen i ansiktet och sånt gör så mycket.

Ja visst tär den här vintern.... säkert på de flesta och speciellt på oss som har svårt att ta oss ut och runt ute pga hjälpmedel eller bara ostabila ben. Jag börjar verkligen avsky snön, slasket, isen, tunga kläder osv....

Jag har inte läst den boken men en annan som hette "Älska livet som det är" och den har hjälpt mig enormt i min vardag. Som när jag var ute idag så tänkte jag (enligt boken) - Hur har jag det precis just nu? Jo, solen lyser och det är underbart. Jag kan gå lite idag och det är fantastiskt. Det är plusgrader ute och det är gott.
Jag matar mig med sånt varje dag... fast olika saker förstås.

MEN det är en annan känsla som sitter i mig just nu.... en slags tomhet, en orkeslöshet som jag inte känner igen och som är frustrerande eftersom jag alltid brukar ha så mycket idéer om vad jag ska göra osv. Men jag bara orkar inte, orkar inte ta mig för saker.

Kanske det är så att kroppen bara säger till mig att spara på krafterna, att lägga energin på det allra mest nödvändiga för att hjälpa kroppen till läkning ed? Inte vet jag.

Men tack för era kramar och tankar och ert stöd!
Det är ovärderligt när man mår så här!!!
skickar många tacksamma kramar tillbaka!!!
Tack!!!

An1 Krona

07 - 11.03.2010, 21:01

Hej An 1.
Du har ju inte haft broms så länge egentligen. Om jag inte har helt fel för mig så har du haft det ganska besvärligt med skov nu i vinter.

Min tanke är att detta ihop med att du börjat med broms som du dessutom fått byta en gång, kanske startat en liten depression.
Jag hade själv en liten depp nu i vinter när saker o ting började komma ikapp mig. Det går ju lite upp och ner.

Mindre depressioner brukar ju ge med sig efter ett tag och det är nog bra att tillåta sig att må lite dåligt och vara ledsen emellanåt.

Skönt att du har kunnat vara ute lite och nu går det ju mot en härlig vår.

kram rosetta

rosetta 1 Krona

08 - 11.03.2010, 23:00

Ja Rosetta jag fick ett skov i höstas som hållit i sig till nu ungefär... inte helt ok ännu faktiskt. Jobbigt att inte vara helt säker på vad saker och ting smakar osv.

Alltså, jag känner mig inte deprimerad. Inte så att jag tycker synd om mig eller gråter eller så. Men jag har märkt att jag är mer känslig, mer berörd av andras lidande och kan få en tår då och då när jag tittar på tv ed.

Men det som är mest jobbigt är just den här känslan av att jag är tom inuti, orkeslös och allt det där. Jag är inte van att vara sån!

Men kanske det är en sorts depresion trots allt.... inte vet jag. Och i och för sig så vore det kanske inte konstigt. Skovet, svårt med två olika broms, jobbiga undersökningar av min mage, dödsfall av nära vän, vädret, sorg över att inte kunna gå och röra mig som vanligt, mamma har varit ledsen för hennes syn håller på att försvinna, hunden har varit allvarligt sjuk....

Hmmmmm..... kanske det inte är så konstigt! Men jag behövde kanske höra det från andra. Ibland blir man "hemmablind" på sitt eget liksom.

Kram på er!

An1 Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 281

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet