Ska det vara så här? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Ska det vara så här?

01 - 01.05.2007, 12:25

Hej!
Hade tidigare Avonex (som jag berättat om tidigare), men fick sluta pga biverkningar. Började för 2 veckor sedan med Copaxone och det har inte heller varit en ljuvlig upplevelse. Den gör fruktansvärt ont (inte sticket dock) men direkt efter när medicinen kommer under huden känns det som om man blivit stucken av en bålgeting. Jag får sen en stor "vattenblåsa" under huden (nässelutslag)? Området runt sticket, ca 20 cm i diameter blir svullet, varmt och ilsket rött. Precis som om det är inflammerat. En hudläkare som tittade på det i veckan sa "det kan inte stämma att det ska se ut så"?! Det gör ont i ett par dagar på varje ställe. Har försökt med is innan och efter sticket, Voltaren (efter tips från läkaren), Xylocain osv. Låter gnälligt men jag är på väg att ge upp.....Har ngn av er samma symptom, och vad har ni gjort?

Mvh/ Flippan

flippan

02 - 01.05.2007, 13:09

Hej Flippan!
Har haft precis samma symptom som du!
Jag började med Avonex, testade i 6 månader men dom hemska influensa symptomen försvann inte! Då bestämde vi oss för att testa copaxon, jag fick precis samma som du beskriver...Brann som eld och väldigt svullet och kliade fruktansvärt...Dagen efter sprutan så var det ca 20cm runt om och en rejäl upphöjning i huden! Jag stod ut i 10 månader men till slut fick jag en hemsk värk i benen och underhudsfettet försvann så det blev grobigt...Fick då också mörka parter på benen...Bestämde oss då för att inte fortsätta utan ha uppehåll.. Har varit utan medicin i ca 1 år nu men fått många skov så började med Avonexen igen i söndags,FY FAN vad jag mår dåligt av den! Provade ge halva dosen men det verkade inte som det hjälpte.Tänkte jag kunde vänja kroppen några veckor först innan jag tar hela dosen!?Får väl ge det en chans till!??
Med tanke på att du precis börjat tycker jag nog du ska testa om det blir bättre med tiden, dom brukar säga att det är värst i början, men vill också råda dig att blir det för jäkligt så diskutera med din läkare så det inte går lika långt tid som för mig!!
Mina ben,mage och rumpa är fortfande gropigt på sina ställe, har blivit lite bättre men det syns och känns tydligt!
Hur länge testade du Avonex? I och med att man ger den intramuskulärt(i muskeln) så är den lite mildare just för huden. Copaxonen sprutas direkt under huden och dessutom varje dag så en viss skillnad är det.
Lycka till, hoppas det blir bättre för dig! Kram Ebba

ebba

03 - 01.05.2007, 14:51

Hej och tack för svaret!

Ibland undrar man vad det är för mediciner man ger sig själv egentligen....Groparna du pratar om har jag hört talas om (och sett), även nekroser (dvs vävnadsdöd). Det är väl inte ett plus direkt och jag anser att även vi MS folk måste få vara lite fåfänga, eller hur!?
Avonexen tyckte jag var bättre att få egentligen eftersom jag inte fick influensasymptomen mer än en gång. Däremot gick jag med en känsla av att vara sjuk hela tiden. Frös, huvudvärk och enorm trött. Blev sedan jättedeppad och tydligen är detta ett tecken på att man inte tål den. Synd egentligen eftersom det var lättare att få sprutan en gång per vecka. Den gjorde dessutom inte speciellt ont heller. Jag hade dock min granne som är sjuksköterska till att ta den på mig (fegade själv) så jag beundrar er som tar den själv.
Hoppas att det kommer en bättre medicin snart. En i tablettform är på gång. Thank God!

Kram/ Flippan

flippan

04 - 02.05.2007, 16:00

hej Flippan!

Jag tar Copaxone och har gjort så i några år. Jag tar inte på låren då jag fick nästan som stora bölder. Underhudsfettet försvann och det bildades gropar.
Jag tar dock på rumpan och på magen och där fungerar det ganska bra. Jag vet inte om det beror på att jag har ganska så mycket underhudsfett där!!
Jag har inte haft några jobbiga skov sedan jag fick min diagnos och jag började med denna medicin efter ett par månader. Vet inte om det är medicinen eller tur...
Mvh
Lena

moautanharry

05 - 02.05.2007, 19:16

Hej,
jag känner precis igen vad du skriver. Fick med sluta med Avonex på grund av biverkningar och fick sen Copaxone. Samma hudreaktion som hos dig. Min neurolog tyckte sen, att det var ett onormalt reaktion och därför fick jag sluta igen. Har börjat med Rebif nu, men det känns med jobbigt, för nu kommer de där välkända biverkningar tillbaka...!
Tråkigt.
Min läkare pratade om tysabri, i början var jag inte alls villigt att testa, men det kanske blir en alternativ i alla fall. För man blir ju så trött på att ha det så jobbigt hela tiden!
Hoppas att du med hittar en alternativ!
Kram Angela

buder

06 - 07.05.2007, 15:38

Hej alla!

Jag har varit uppe på neurologen och "visat upp mig" och sköterskan säger att det INTE ska vara så här. Irritation kan man ha men inte i den utbredningen och så fort som jag får det. Inom 10 sek har jag ett område på 20 cm i diameter som är ilsket rött, gör skitont och kliar. Inte kul....Troligen kan jag inte fortsätta med denna heller. Nu är jag inte drabbad av funktionsnedsättningar (än) men man undrar om man vågar chansa och vara utan medicin ett tag. Jag orkar nog inte testa fler just nu även om Tysabri varit på tal. Dock är man väldigt skeptiskt till att ge den till nydiagnostiserade då det finns vissa risker som bekant. Ja, ja den som lever får se....

Kram/ Flippan (Cecilia)

flippan

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 325

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet