Smärta av Copaxone - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Smärta av Copaxone

01 - 29.06.2007, 22:34

Hello!
Jag har nu tagit 3 Copaxonesprutor och det känns superskönt att äntligen ha broms! Det funkar bra att ta i magen, gör ont men det går över på 20 min. Men låren!!! Tusan vad ont det gör! Nu är jag en ganska spinkig typ så på låren finns ju inte mycket fläsk, beror det på det? Jag har fått svullnader på båda låren, det fick jag inte på magen.

Sen funderar jag på hur det ska funka att ta i baken. Där har jag ju en tajt jeanslinning - och kom nu inte och säg att jag ska ha andra byxor för då får jag köpa helt ny garderob och jag är inte speciellt rik!.. Men hur gör ni? Man blir ju så öm, det går ju inte att ta runt stickstället. Och hur ser man var på rumpan man ska ta?? Hur går det om man har dubbelseende, fniss, vilken av de 4 skinkorna ska man välja, typ.... Tur jag ser bra nu :)

Kram
Idalina

Idalina

02 - 30.06.2007, 14:20

Hej!
Jag har gått på Copaxone sedan 2003 och man vänjer sig....Jag är också smal och byter runt på mage och lår, enligt klockan ;-) Ibland svider det som tusan och ibland känns inget alls. Jag har under åren blivit så där lagom "bucklig" och "gropig"på magen men men....
Jag tror du kommer att lära dig att känna var du ska smälla sprutan så det känns minst. Nu är det ju iallafall lättare än från början då man skulle blanda ett pulver med en vätska och dra upp i sprutan. Jag skar mig alltid i fingrarna när jag skulle bryta av glasampullen. Lycka till! Hör av dig om du undrar något.

Anna-71

03 - 30.06.2007, 16:50

Hej

Jag har tagit Copaxone tidigare (har nu bytt till Tysabri). Jag kunde inte ta Copaxone på låren för det gjorde så himla ont där. Jag tog på magen och rumpan. Det funkade bäst för mig hade inga direkta problem men visst blev jag röd och svullen titt som tätt... och du, när det gäller jeansen så kan du ta sprutan längre ner på skinkan :-) det gör ändå ondare längre upp tycker jag.

sofi

04 - 30.06.2007, 17:28

Tack för era svar och tack för tipset att ta sprutan längre ner på skinkan! Men hur långt ner kan man ta den? Man ska ju kunna sitta oxå..
Men när det gör så ont på låren, kan man ändra på nåldjupet då? Hade behövt fråga min sjuksköterska men hon gick precis på semester.
Sen tror jag att hon sa att man inte alls ska vara i solen med stickställe-områdena, dvs mage lår och bak. Hur noga ska man vara med det? Visst kan jag sola med en sarong på, men när man badar då? Ibland händer det ju att man traska runt i vattenbrynet och solen tar ju faktiskt även under vattenytan.

Idalina

05 - 30.06.2007, 20:03

Hej igen.
Jag tog sprutorna "under bikinin". Jag ville inte att groparna skulle synas så väl. Fåfäng som man kan vara... både fram och bak lyckades jag gömma under bikinin. När det gäller solen så kan jag inte minnas att man inte fick sola på området. Men som sagt jag gömde sticken under bikinin

sofi

06 - 01.07.2007, 12:29

Hej !

När jag började med Copaxone, låg det fortfarande på licens och då kunde man sticka även på överarmens utsida och det gjorde jag under de åren jag andvände Copaxone.
Ni kan kanske kolla med era MSteam om det fortfarande är ett "OK-ställe".

MVH / Maritha.

maritha

07 - 01.07.2007, 16:27

Sofi, jag fattar inte hur du kunde klämma in alla stick under bikinin! Själv har jag så lite underhudsfett där (fram) så jag tror inte jag törs ens. Men man vill ju inte att det ska synas... Har testat idag längre ner på skinkan=ontontont! Men det blir väl bättre.

Maritha, nuförtiden ska man inte skicka på armarna, och i mitt fall är det i och för sig bara bra för där syns det ju när man linne på sig.. Tack för tipset iaf!

Idalina

08 - 03.07.2007, 23:06

Jag stack väl kanske inte på tillräckligt stor yta...hm.. kanske därför jag har ett par rejäla "gropar" nu då. :-) Men det skulle räcka enl min ms sköterska.

sofi

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 292

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet