Springning - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Springning

09 - 02.09.2008, 15:28

Jag köpte mig ett par nya "springskor", men inte sjutton kunde jag springa för det......de kör med falsk reklam.
Kramis
Irran
ps..Ge aldrig upp er träning...hur den än går till....alla gör vi så gott vi kan efter vår egen förmåga och förutsättningar. Själv ska jag krypa/hasa runt bland lingonrisen i morgon och plocka lingon. Det är också träning.

irran Krona

10 - 02.09.2008, 18:49

Hej igen !
Va kul att det var några som försöker/kan springa/jogga lite, naturligtvis förstår jag att några tycker att detta är tråkigt om man inte kan men vi är några som inte riktigt är där än, och några här inne kanske också kan bli inspirerade.
Jag själv känner också av gamla rester en stund men sedan släpper det efter man joggat en kvart eller så och dagen efter känner jag mig riktigt pigg, däremot kan jag vara lite snurrig direkt när jag stannar men det går snabbt över och som sagt nu vet man att detta inte är farligt.
Kan också tillägga att vissa dagar är jag mycket segare i musklerna och känner mig lite ospänstig men har också märkt att det verkar vara ett temperatur problem det är värre när termometern ligger över 20 grader och bättre nu när det blivit lite svalare på kvällarna, är det någon som tror sig ha samma uppfattning?
Kram Succory!

succory

11 - 02.09.2008, 20:07

Hej Succory!
Jo det med tempen är viktigt även för "friska" men det blir ännu viktigare för oss med MS. Jag ser själv hela tiden till att hålla nere tempen så gott det går.

När jag sprang mitt lopp i helgen så var just min taktik att jaga skuggan....inte min egen då ;-) Såg att dom "seriösa" killarna gjorde det också så jag hängde på där. Vid vätskekontrollen på 5km så tog jag vattenmuggar i bägge händerna och bara hällde över mig medan jag sprang och jäklar vad det gav ny energi.

På gymmet går jag in på toaletten mellan varven och kör handlederna i kallt vatten och det ger också bra effekt.

En annan sak som jag tycker är viktigt när man tränar är att jämföra sig med någon som är "frisk" och höra om samma saker händer med dom. För det sker en massa konstigt i kroppen under träning och allt beror inte på MS:en. Även friska kan få stickningar och domningar när dom kör hårt så var inte rädda..... det är viktigt att lära sig att skilja på bra och dålig smärta när man tränar.
Hälsningar
Daniel

Pågen

12 - 03.09.2008, 17:27

Jag känner också att jag har blivit mera peppad sen jag fick min ms och hjärnblödning! Jag gav mig liksom FAN på att inte sjukdomen skulle trycka ner mig på några vis!
Idag tränar jag intensiv gympa två ggr i vecka och kör power-walk ett par ggr i veckan. Är så jäkla stolt över mig själv efteråt, det känns som om man kan klara allt trots allt man varit med om! Jag känner också att jag ibland jämför mig med dom "friska" människorna, klarar dom detta så klarar jag det!
Har sprungit mycket innan jag fick min h.blödning...detta är ett mål jag har att komma tillbaka dit, men än har jag en bit kvar.....håller mig till power-walken till jag klara av att springa lite längre. Skam den som ger sig!

Kram på er
Hanna

Tösen Krona

13 - 03.09.2008, 17:59

Du ska verkligen vara jätte stolt över dig själv Tösen. Att komma igen efter det här är säkert jätte tufft. Bra att du känner att detta inte ska få knäcka dig.
Kram
Kattis

"Snälla flickor kommer till himlen,
andra hur långt som helst"

kattis Krona

14 - 03.09.2008, 18:45

Det blev 10 l lingon. Det tog på krafterna men det känns så himla bra att ha klarat det även i år, nästa år vet jag inget om....
Kramis
Irran

irran Krona

15 - 03.09.2008, 19:45

Verkligen imponerande Tösen!!!!
Självklart ska du vara stolt över dig själv.....det får man faktiskt lov att vara ;-)

Bra jobbat i lingonskogen också!!! ;-)

Pågen

16 - 03.09.2008, 20:39

Ni är bara sååå goa!
Tack för att ni finns och för era värmande ord!
Grattis till lingonen Irran!!

Kram Hanna

Tösen Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3211

Användare online: 58

Diskussionsinlägg: 47599

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet