Sprutor!! - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Sprutor!!

01 - 03.04.2007, 18:03

Hej allihopa!
Är ny här. Fick min MS dignos för 2 år sedan då jag hade yrselanfall. Före det hade jag en synnervsinflammation. Jag medicinerar inte. Vad jag funderar över är hur ofta men tar dessa sprutor, finns det bara sprutor som behandling? Är stickrädd nämligen. Vem tar dessa sprutor isf?
För 5 dagar sedan började jag se dubelt på ena ögat. Igår var jag till en ögonläkare, hon sa att det var en inflammation i ögonmuskeln och att jag skulle täcka över ena ögat och vänta på att det går över:( Kan detta vara ett sk skov??

Ladygirl

02 - 03.04.2007, 18:42

Hej Ladygirl och välkommen! När det gäller sprutor så e det lite olika för medicinerna. Det finns 4 st + den nya bromsmedicinen Tysabri som ges i dropp. För de andra gäller sprutor, allt från varje dag till en gång i veckan. (TYVÄRR) Men har vi tur blir det snart (något år eller så) i tablettform. Här är några hjältar som är med i en studie för det. Kattis

kattis Krona

03 - 03.04.2007, 18:45

PS: glömde att säga att sprutorna tar man själv med en injektor om man vill. Kan inget annat än att tro att man även kan få hjälp med det. Kattis

kattis Krona

04 - 03.04.2007, 19:16

Hej och välkommen hit!
Jag tar själv sprutor 3 gånger i veckan. Dom jag tar heter Rebif 44 och jag tar dom med hjälp av en injektor och det funkar bra tycker jag. I början tyckte jag att det var jätte läskigt men det gick över på en gång för det är över på 10 sek.

pilla!

pilla

05 - 03.04.2007, 19:42

Hej ladygirl
Här är en till som var spruträdd. Jag började ta mina sprutor, rebif44 9 januari i år, så nu har jag hållit på i snart 3 månader. Jag trodde att jag aldrig skulle klara av detta men med hjälp av injectorn går det jätte bra. Man ser inte sprutan och trycker bara på en lite knapp så är allt klart!!!
Jätte bra tycker jag!

ljungsan

06 - 04.04.2007, 07:47

Hej Ladygirl
Jag tar Avonex en gång i veckan. Är mycket spruträdd och har därför lärt min man att ge mig sprutorna. Det går jättebra. Har tagit dom i ett halvår nu. Även gubben tycker att det går bra! Man kan också gå till distriktsköterskan eller sin MS-mottagning.
Problemet med ditt öga- hänger det inte ihop med din MS?

Ha det bra
Loke

Loke Krona

07 - 04.04.2007, 12:13

Hej alla!
Tack för alla svar, det betyder jättemycket för mig. Besväret med ögat kanske är ett skov ja, fast jag vill väl innerst inne inte erkänna det och inte att jag har MS heller, det är så overkligt på något sett, men jag får lära mig leva med det helt enkelt. Det gör ju ni alla. Det känns skönt att skriva på denna sida och prata med andra i samma sits. Hur fungerar den där saken som ni tar sprutorna med?

Ladygirl

08 - 04.04.2007, 12:17

Hej

Det är troligt att ditt ögonproblem är ett skov. Jag hade samma problem förut och det var ett konstaterat skov.
Hoppas det går över å det snaraste.
Autoinjektorn är en slags inpackad fjädermekanism som trycker in nålspetsen samt skjuter in vätskan (trycker ned sprutskaftet) när du trycker på knappen. Simsalabim!

// V

Splintan Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 242

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet