Startade upp idag! - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Startade upp idag!

01 - 16.11.2009, 18:44

Efter tre år så var det då dags. Tog första sprutan på mig själv idag. Copaxone.

För er som gjort det i många år nu tycker väl att jag är en tunnis men jag har haft vånda över det hela eftersom jag alltid brukar få biverkningar av ALLT!

Jodå jag fick ont ungefär som om jag blivit getingstucken. Ont ett tag, stötvis kan man säga. Men nu är det rätt ok.

Känner mig lite "tung" både i huvudet, andning och resten av kroppen men det kan ju bero på att spänningen släpper nu.... eller vad tror ni?
Känner någon igen det som en biverkning???

Må gott! An1

An1 Krona

02 - 16.11.2009, 19:32

Första en eller två veckorna då jag började med Copaxone så fick jag åxå åt andningen. Det blev hyfsat tungt att andas, men efter tre-fyra dagar så blev det bättre för varje dag som gick. Och efter en-två veckor så var det problemet helt borta. Så nu så känner jag inte av det alls. Och jag blev nog lite trött i kroppen också de första dagarna, men det gick fort över det också.
Hoppas det försvinner för dig snart också. Och att du kan fortsätta med medicinen.
Kramiz...
/Cicci

cicci28

03 - 16.11.2009, 20:05

Tack Cicci, känns alltid bättre när det finns hopp!!!
kram

An1 Krona

04 - 16.11.2009, 21:43

Grattis till att du klarade det!

rosetta

rosetta 1 Krona

05 - 17.11.2009, 10:56

Hei An1:-)
Gratulerer med oppstarten av Copaxone :-)))
Da har du kommet deg over det verste!
Synes du er tøff som klarer å sette på deg selv..
Jeg må ha mannen min til hjelp, har veldig sperre for å stikke meg selv.
Da håper jeg at du slipper unna med evnt bivirkninger også.
Ha det riktig bra og fortsatt lykke til med sprøytene.
Kram Hillevie ",)

Hillevie Krona

06 - 18.11.2009, 18:44

Jo nu är man igång som sagt. Tog tredje sprutan idag men idag hittade jag tydligen en åder för det blödde mörkrött blod rätt ordentligt en stund.... antar att det kan bli så.

Men det som är värre är att jag blir så otroligt trött med start någon timme efter sticket. Sedan är jag trött och alldeles matt tills jag sovit hela natten. Tar den på morgonen så det är ju bara ett par timmar som jag får vara någorlunda normal i ork osv.
Ska kanske ändra tiden för sprutan till kvällen???

Hur gör ni andra???

An1 Krona

07 - 18.11.2009, 18:54

Som jag sa i en annan tråd så är det skönt att du kommit igång.
Det du berättar om trötthet osv är kanske för du omedvetet spänner dig. För mig veterligen får man inte sådana biverkningar. Inga som helst flunsa symtom eller nått. Men vi är ju alla så olika och jag vet ju att du är känslig mot medicin. Kanske är det därgör.
I vilket fall som helst är det jätte skönt att du börjat.
Kram Kattis

"Snälla flickor kommer till himlen,
andra hur långt som helst"

kattis Krona

08 - 18.11.2009, 20:54

Tack Kattis för uppmuntran!
Jo jag har väl bestigit ett ganska högt berg.... med tanke på att jag i tre år sagt ganska bestämt nej men nu äntligen kommit hit.

Såg på biverkningar att man kan uppleva "svaghet" och det är ganska rätt beskrivit. Jag blir som om jag inte orkar en meter till.....

Visst kan psyket påverka mycket, det vet jag. Så fort jag blir stressad så får jag ju mer symptom. Men då är det andra symptom med blyben, stenar under fötterna, kyliga tår osv osv. Det här känns helt nytt!
Att jag haft/har dålig uthållighet är inte alls så det känns nu. Jag är bara så svag i hela mig i flera timmar!!

Ska prata med min MS-sköterska imorgon.

Må gott!!! kram

An1 Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 294

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet