stel i vaderna - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

stel i vaderna

01 - 14.03.2010, 23:07

Jag har sedan några månader blivit alltmer stel i vaderna.
Jag har även ont i hälsenan. Om jag suttit och sen ska gå nerför trappan måste jag stretcha ut hälsenan för att det inte ska göra så ont.

Vet inte om detta hör till ms. Är det någon mer som har problem med hälsenan?
Jag vet att man kan bli stel i musklerna så det antar jag hör till. Vill gärna höra hur ni andra har det.

rosetta

rosetta 1 Krona

02 - 15.03.2010, 10:33

hej
det finns nåt som heter spasticitet å det e när musklerna inte längre e så tänjbara som de brukar va. De kommer ofta vid MS men de finns tabletter att ta som gör så att musklerna blir lite mjukare.

hälsningar
Olov

olov Krona

03 - 15.03.2010, 14:19

Hej rosetta1..
Jag är stel i mina vader. Mest i den högra, som är min sämsta sida. Men vissa dar är det bättre..
Det är spasisitet, har min läkare och sjg sagt.
Jag äter Baklofen för det.. hjälper sådär.

Det som hjälper mej bäst är att strecha.. gör det flera gånger varje dag.
Har som en stor "kil" ca 30 cm bred och ca 20 lång.. som sluttar en aning. Den är kanonbra..:)
Den har jag i köket.. tillgängligt och bra..;-)
Strecha kan man göra på massor av olika sätt.

Har inga större problem med mina hälsenor.
Hoppas du hittar en lösning som passar dej bra..
Kram
Gila

Gila Krona

04 - 15.03.2010, 18:21

Hej Rosetta!
Jag jobbar med mina vader varje dag pga min löpning. Håller dem i trim men något som heter stabiliseringsrulle eller "foamroller". Världens bästa rehab-redskap om jag får bestämma ;) Kanske skulle du kunna skaffa en sådan och "få loss" vaderna lite?

Här är en film på lite övningar:

www.youtube.com/...

Övning nr 2 är toppen för vaderna och kommer du åt ett ställe som gör lite ont så håller du den stilla där i 20-30 sek för att få loss spänningarna. Vinkla också benen lite så du även får med utsida och insida av vaden.
Rullen kan vara lite svår att få tag på men jag hittade en till sist på Varsam där jag beställde min.

www.varsam.se/...

Kram
Daniel

Pågen

05 - 15.03.2010, 22:28

Tack för svaren.
Ok, det kan alltså vara spasticitet som börjar visa sig.
Ska prata med min sjukgymnast.
Det är skönt för benen att stretcha, ska göra det lite mer.
Baklofen har jag provat och det blev jag totalt "drogad" av, men det finns kanske annat om jag skulle behöva någon medicin så småningom.

Rullen som du tipsar om Daniel verkar ju massera musklerna bra. Jag bara undrar om det inte är jobbigt för armarna?
Har tappat en hel del styrka i armarna. Å andra sidan är det kanske bra att träna dem.

kram rosetta

rosetta 1 Krona

06 - 15.03.2010, 23:51

Hej igen!
Blir det för jobbigt för armarna kan du sätta dig på ändan och göra övningen med nästan samma effekt. Bara jobba med benen fram och tillbaka över rullen.

Annars kan du testa jobba med en vanlig brödkavel :) på samma sätt som killen i denna videon gör med ett annat redskap. Viktigt att du sitter så att vaden är helt avslappnad när du gör övningen. Kör lite extra precis över hälsenan om den känns lite stel, det borde öka cirkulationen och få loss den lite.
Det funkar faktiskt med brödkavel så bara testa! :)
Kram
Daniel

Pågen

07 - 16.03.2010, 07:51

Tack Daniel för tipset om brödkaveln..!
Det ska jag prova..;-)
Kram
Gila

Gila Krona

08 - 16.03.2010, 20:58

Nu har brödkaveln åkt fram och mannen i huset la benen på ryggen och flydde!
Oj oj vad det gör ont att köra med den. På hälsenan går det knappt. Men det är nog effektivt och så enkelt!
Tack för tipset Daniel!!

rosetta

rosetta 1 Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 259

Diskussionsinlägg: 62003

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet