Symptom av Avonex - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Symptom av Avonex

01 - 18.05.2007, 16:57

Hej allihop.
Äntligen har jag hittat ett forum som verkar suveränt. Jag fick min diagnos MS i april i år och har påbörjat behandling med bromsmedicin, Avonex. Vad läkaren säger så går biverkningarna över efter ett tag men jag undrar hur det har gått får andra som använder Avonex? Jag har influensasymptom i ett dygn efter att jag tagit sprutan, hur länge har dessa symptomer uppkommit för andra?

Anbino

02 - 18.05.2007, 21:35

Jag känner mig halvtaskig i kroppen hela dagen efter sprutan och har gjort så i ett halvår. Tycker ändå det är OK, hade kunnat vara värre. Känns inte så farligt att vara lite risig en gång i veckan.

Hoppas dina biverkningar blir mildare snart!

mamma till 2

03 - 18.05.2007, 22:00

Hej!

Jag mådde jättedåligt av Avonex. Kändes som jag var bakis och hade svår influensa samtidigt. Så höll det på i ca 1½ dygn efter att jag tagit sprutan plus att jag tog Ipren innan.
Läste här på portalen att någon, "Gila" tror jag det var, använde sig av Orudis Retard och Panodil och hade inga symtom. Jag bad min läkare att få prova, och efter att jag provat nu i ca 1 mån har jag inga besvär. Jag tar tabletterna ca 1 tim innan jag tar sprutan och ibland får jag "fylla på" efter ca 1 dygn.
Se till att du får prova, det kan löna sig! Efter att jag provat, har min läkare skrivit ut dessa mediciner till flera patienter som har problem med biverkningar av Avonex.
Tack alla ni som delar med er av tips, tankar och idéer. Det är guld värt att ha så många människor runt omkring sig som är "proffs" på MS.

MVEN

04 - 19.05.2007, 17:37

Jag provade Avonex som första medicin och tyckte den var helt okej. Nu tyckte inte neurologen det :) eftersom jag hade "allvarlig biverkan" i form av nedstämdhet och konstant sjukdomskänsla i kroppen. Jag väntade mig "bara" influensasymptom som jag egentligen bara hade en gång rejält. I allafall slutade jag redan efter 3 månader då de inte vågade ge mig den längre. Började med Copaxone i början på mars men det är en helt annan historia.....Hoppas att du mår bra av Avonex och att du tycker den är okej att ta en gång per vecka. Lycka till!

Hälsningar/ Flippan

flippan

05 - 19.05.2007, 18:31

Tack. Jag tog sprutan i går fredag kväll och hade nog lite feber under natten. Men när jag vaknade tog jag ytterligare en ibumetin vid sex-tiden och så somnade jag om och mådde relativt okej när jag gick upp. Under dagen har det gått bra men nu mot kvällen känns det i huvudet igen. Men om det är som tidigare sprutor så ska det vara borta i morgon... Men TACK för tipsen om Orudis Retard det ska jag se om inte jag oxå kan få prova.
Sååå skönt det känns att hittat denna plats och få skriva av sig lite på! TACK IGEN!
//Anbino

Anbino

06 - 20.05.2007, 07:13

Hej Anbino och välkommen till oss andra här på portalen.
Här kan vi prata om ALLT, och alltid är det någon som svarar.
Kramis
Irran

irran

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 311

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet