talsvårigheter och sväljsvårigheter - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

talsvårigheter och sväljsvårigheter

01 - 26.02.2010, 09:38

kan man som ms patient få problem med talet . Jag hade en kortare epsiod då jag ej kunde förstå instruktioner samt tala riktigt.Hittade liksom inte ord och när jag talade var talet fördröjt lät det som . Lite robotliknande tal om ni förstås. Förutom talet så hade jag känselbortfall och muskelsvaghet i höger sida samt kordinationssvårigheter .

patricia40

02 - 26.02.2010, 10:49

Hej Patricia!
Jag hade problem med talet under ett skov, men det berodde på att halva tungan var förlamad, lät lite som om man hade varit i barskåpet hehe.
Annars vet jag att kognitiva problem är vanliga för oss msare, afasi tror jag att det heter när man glömmer ord och inte hittar rätt ord osv.

"One of my few shortcomings is that i can´t predict the future" /Lars Ulrich (Metallica)

lilla lisa

03 - 28.02.2010, 14:30

Taleproblemer kan være et vanlig ms-symtom for mange. Da mere som utydelig tale, nesten litt "snøvlete" (som om man er beruset). Noen er sånn hele tiden, men det blir enda mere framtredende ved skov.
Det at man ikke husker ord, har nok mere med det kognitive og gjøre.
Hillevie ",)

Hillevie

04 - 28.02.2010, 17:45

tack för snabba och informativa svar :)

patricia40

05 - 03.03.2010, 09:52

Hej hej, ser att du fått svar redan men jag känner igen mej i det du beskriver. Periodvis har jag svårt att svälja när jag äter, sätter lätt i halsen... Även kognitiva problem, svårt att hitta ord, återberätta, läsa en bruksanvisning...

Mvh Jonna

PERLINO

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3211

Användare online: 67

Diskussionsinlägg: 47601

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet