Tips, synpunkter på arbetsstol - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Tips, synpunkter på arbetsstol

01 - 08.02.2010, 13:44

Vi är ett gäng studenter som arbetar med vårt slutprojekt på civilingenjörsutbildningen i Teknisk design. Vi ska utveckla och förbättra en arbetsstol. Vi vill att den ska fungera väl funktions- och ergonomimässigt, men också smälta in i hemmiljön bättre än vad många av dagens arbetsstolar gör.

Nu i början av projektet vill vi gärna få in synpunkter, tips, kommentarer kring arbetsstolar. Det kan vara vad ni tycker om utseende, funktioner som fungerar bra/dåligt eller liknande. Det kan vara vad som helst. Det är nyttigt eftersom vi själva inte har den erfarenheten som en användare har.

Vi är tacksamma för svar :-)

LTU-studenter

02 - 08.02.2010, 16:37

Hej!
Jag har testat en arbetsstol som erbjöds av Blekinge landsting. Arbetsstolen var mycket klumpig och tung. Var svår att flytta över t.ex en tröskel. Fördel höj och sänkbar enkelt samt att den gick att låsa så den inte rullade medan man arbetade. Dessutom måste den laddas. En kontorsstol med låg rygg och utan armstöd hade varit bättre för mig och med gasfjäder så är ju även denna höj och sänkbar samt att man kan luta sitsen i olika vinkel, bättre eronomi. (Tyvärr håller ju inte gasfjädrarna så bra dessutom går ju inte hjulen att låsa.)

evgu

03 - 08.02.2010, 17:49

Hej studenterna!

När det gäller eldrivna inomhus elrullsstolar/arbetsstolar så är det viktigt med ingående högklassiga komponenter,
Många av eldetaljerna håller lnte måttet och i övrigt infästningar med klena bultar är vanligt. Exempelvis hjulen lossnar ofta.
Likaså utskjutande vassa detaljer kan det vara gott om vilket gör att man lätt skadar inredning etcetera.

Man kan undra hur/om det tänks vid konstruktion

Med vänlig hälsning

online Krona

04 - 12.02.2010, 07:51

Hej!

Jag använder en så kallad "ståstol" som har ett magstöd i fram så att man kan luta sig lite framåt när man tex ska laga mat eller göra något vid diskbänken. Man kan också höja upp denna stol så att man nästan har raka ben som liksom får hänga fritt och slipper vara spända.
Men det jag saknar är att jag inte kan vända på stolen och använda den som en "vanlig arbetsstol" med ryggstöd. Om jag vill använda en arbetsstol med ryggstöd behöver jag ha ytterligare en stol. Vore riktigt bra om en och samma stol gick att ställa om enkelt!

Yrvädret

Yrväder

05 - 12.02.2010, 18:08

Hej.
Har provat flera olika stolar men ingen har passat mig.
En optimal stol, som jag ser det är: elmanövrerad höj och sänkbar när man sitter i den, inga regalge långt nere under stolen utan helst via fjärrkontroll alt kontroll med sladd som går att hänga upp på armstödet, armstöd höj och sänkbara och även utskjutbara i längd, Stabil nog att kunna luta sig åt sidan utan risk att välta, inga utstickande ben eller spakar eller andra grejer som man kan snubbla eller fasta i. Stolsitsen ochryggstödet ska gå att ställa in på alla håll, framåtlut, bakåtlut och och gå att ändra så att stolsitsen kommer närmare ryggstödet.
En sån här stol finns inte idag så kan ni fixa det vore det toppen, det finns säkert många fler än jag som saknar det idag.
Lycka till

moja

06 - 13.02.2010, 20:00

Jag har en arbetsstol som är "eldriven" dvs jag kan höja, sänka och ändra sitsens lutning med en dosa. Det som är problemet med den och alla andra stolar,är att de skulle gå att höja dem lite mer än vad som är möjligt idag. Arbetsbänkar i kök har blivit högre än tidigare och man har inte hängt med när det gäller detta i stolarnas "utveckling".
I mitt fall som lätt blir uttröttad om jag inte arbetar med mina händer och armar nedåtlutande så är det svårt att sitta vid arbetsbänken och jobba, utan jag måste sitta vid köksbordet.
Irran

irran Krona

07 - 17.02.2010, 11:43

Vad roligt att läsa alla svar, bra synpunkter! Vi sammanställer efter hand så vi tar gärna emot fler kommentarer!

LTU-studenter

08 - 24.03.2010, 13:30

Nu är vi färdiga med vår förstudie och ska börja utforma den nya arbetsstolen. Tack för hjälpen!

LTU-studenter

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 85

Diskussionsinlägg: 47690

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet