Träning - Multipel Skleros forum - Motion och rehabilitering vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

Träning

01 - 13.02.2010, 23:42

Hejsan!

Jag tänkte höra hur ni lägger upp eran träning. Om det finns några som kör relativt hård styrketräning?

Jonte

02 - 14.02.2010, 19:03

Jag kan berätta hur jag lägger upp min träning.

Ska under de kommande halvåret försöka träna på gym 2-3 gånger i veckan. Varje pass ska vara upplagt för att träna olika muskelgrupper. Jag ska försöka få en bättre balans i kroppen och bli starkare i framförallt rygg och axlar. Mellan varje set ska jag köra kondition (2-3 minuter gående på löpband)för att motverka slitage ifrån styrketräningen samt att man då även får lite motion och håller pulsen uppe. En teori om att bättre kondition motverkar ms-tröttheten lite!?! Träningen ska inte gå ut på att bygga massa (dvs. stora muskler) utan öka styrkan och orken.

Jonte

03 - 14.02.2010, 22:06

Låter som en bra plan!! Träna på bara och lyssna på kroppen så kommer den tacka dig.
Tränar själv en massa styrka och löpning och mår jättebra av det :)
Lycka till!!!
//Daniel

Pågen

04 - 15.02.2010, 09:23

Hejsan!
Jag kör styrketräning 3ggr/v så hårt jag kan och mår skitbra av det! Kör även kondition(20min) i samband med styrketräning, främst i fettförbrännande syfte(hehe, jävla julmat)
Lycka till med träningen, Lisa

"One of my few shortcomings is that i can´t predict the future" /Lars Ulrich (Metallica)

lilla lisa

05 - 15.02.2010, 16:45

Jag själv har investerat i ett gym-kort som jag gav mig själv i julklapp. En mycket bra investering och värt varenda krona, som Jonte är jag också ute efter att träna balans och allmänfysik, inte värsta kroppsbyggaren... Jag tränar 3 gånger i väckan på 45 min. pass, har ett schema som jag gör i en bok och försöker hålla det.
Jag hade svårt att gå upp i vikt förut, men efter ett tips från våran "träningsrådgivare" Daniel om lite kost och så, så mår jag mycket bättre i min sjukdom och fått lite "grundmuskler", så träning är mycket viktigt och inte minst roligt...Fortsätt, Jonte... Men akta dig, du kan bli beroende :-) hehe

glenn

06 - 15.02.2010, 20:47

Det där låter jättebra Glenn!!! Om jag någon gång öppnar nattklubb anställer jag dig som utkastare =)

Säger också som Glenn! Se upp med träningen Jonte, det kan vara svårt att sluta ;)

Pågen

07 - 17.02.2010, 10:59

Hej allihopa!

Tack för eran respons! Visst är det kul att träna, att märka av resultat är ju det bästa som finns. Samt att man mår bättre av det.

Hur märker ni att erat hälsotillstånd blir bättre av träningen??

Det som jag har problem med är maten - att få i mig tilräckligt med bra mat för att träningen ska ge effekt.

Jonte

08 - 17.02.2010, 16:14

Jag började träna på allvar efter att jag fick diagnosen för lite över 2 år sedan. Svårt att säga hur jag mått utan träningen då jag inte har något att jämföra med. Jag kan dock konstatera att jag mår betydligt bättre både fysiskt och psykiskt än före diagnosen.
Visst har jag ms men samtidigt har jag aldrig mått bättre än vad jag gör nu.

När det gäller kost så beror det lite på hur hårt och hur mycket du tänker träna. Återhämtningen är jätteviktig för oss med ms och därför blir kosten ännu viktigare har jag märkt. Om du tränar hårt så ät lagom portioner men ofta, mellanmålen är jättviktiga. Ät gärna var tredje timme om du tänker köra hårt, bra mellanmål kan vara knäckebröd med makrill. Mättar bra och är dessutom nyttigt :)
Tänker du köra långa och hårda pass så fyll gärna på med snabba kolhydrater under passet så du inte kör dina depåer i botten, då kan man få problem med återhämtningen har jag märkt. Tips på dryck kan vara att blanda 1l vatten + 1/2dl Dextropur (druvsockerpulver finns bland baktillbehör på ICA) + 1 kryddmått salt, 1dl Roses Lime eller någon saft du gillar. Annars finns det ju färdiga drycker att köpa ;)

Ät också direkt efter passet, typ en banan eller kanske en "Gainer" (kollisar+protein). Ska du inte bygga muskler brukar det räcka bra med en banan för återhämtningen.
Kör så det ryker!!
//Daniel

Pågen

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 47

Diskussionsinlägg: 47688

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet