Tysabri - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Tysabri

01 - 30.04.2010, 11:17

Jag ska precis byta bromsmedicin från Avonex till Tysabri, men börjar känna mig mer och mer orolig över allt som jag läst om PML. Är det värt att ta risken? Eftersom Avonex inte verkar funka på mig har jag inte så mycket val känner jag...

Ni som har/har haft Tysabri - hur har det hjälpt er? Vilken info får man kring hur man upptäcker symptom på PML (vad jag förstår är de ju ganska lika ett MS-skov) och framför allt, hur behandlar man PML om man skulle få det?

Kanske jobbiga frågor, men jag tycker att det är väldigt svårt att ta det här beslutet på enda grund att min läkare rekommenderar att den medicinen är bäst för mig...Skulle vara skönt att få lite input från de som redan funderat kring detta för egen del.

Mio71

02 - 30.04.2010, 12:20

Hej Mio71!

Börja med att läsa lite längre ned på denna sida under tråden som Kim öppnade.
Där finns lite diverse att läsa om exempelvis lite olika synpunkter.
Om Tysabri skulle vara lämplig för mig så tror jag att det skulle vara svårt för mig att ta beslut.
Men jag tror att de som startar med Tysabri och inte får en märkbar effekt ska nog ta en allvarlig diskussion med läkaren.
Och dem som får tillägg av ytterligare symtom eller om något annat avviker mot tidigare är det nog läge att rusa till ny undersökning.

Vad för teori har ni andra om de tankegångar jag nämnt?

Hälsningar

online Krona

03 - 30.04.2010, 15:55

Jag är ingen läkare men efter allt jag hört den senaste tiden är ändå inte risken stor för att man ska utveckla och drabbas av PML.
Det man kanske börjar fundera lite över nu är hur det är när man börjar komma över 30 behandlingar. Det är efter den tiden man inte har så stor erfarenhet.
Jag tycker inte att man ska vara rädd för att ta Tysabri om ens läkare tycker att man ska göra det. Har det inte visat efter ett eller två år att den inte haft någon bra effekt så kan man ju sluta.
Den är ännu den mest effektiva bromsmedicin vi har.
Detta säger jag trots att vår Kattis fått PML och att min son ännu tar den och är uppe i 33 behandlingar nästa gång.
Hur hade det varit om han inte tagit den?? Det vet man inte..
Prata med er neurolog..de ger inget i dagens läge om de tror att det ska vara farligt.
Av alla dessa personer som idag får behandling med Tysabri så är det nu 4 st som fått PML.
Men som sagt...var och en måste själv få bestämma, men bli inte uppskrämda av att någon här på portalen fått PML..risken är SÅ liten..
Kramis
Irran

irran

04 - 01.05.2010, 23:22

Hej Mio 71!

Kollade lite på din blogg och du verkar ju ha bra koll på Tysabrifakta. Fast det där med hur bra de olika bromsarna eg. verkar är ju väldigt individuellt och siffrorna man får höra "bara" statistik. Förstår att du är fundersam och orolig med tanke på ev. medicinbyte! Vekligen otäckt med de allvarliga biverkningarna och dödsfallen. Att kolla upp sådant själv är viktigt tycker jag även om jag vet att en del föredrar att enbart lyssna och lita på sin läkare. Men de fungerar som alla andra väldigt olika. En neurolog som jag frågade just om vad det finns för biverkningar med Tysabri sa "Det finns inga"!!?? Hallå!!??!
Blir lite fundersam när du skriver att din ms först anågs som "snäll" och sedan som aggressiv, hur menar man då, alltså vad grundar man det på? Tycker många ggr det verkar väldigt svårt att avgöra vilken form man har.. Kan man verkligen redan säga att Avonex inte hjälper dig? Och kan man inte prova nån annan broms förutom Tysabri?
Det problem du har med din hand att inte kunna skriva ordentligt, jag har haft liknande men det gick över!!! Hoppas det gör det för dig med! Svårt beslut du har framför dig men jag hoppas du kommer fram till ett som känns och är bra för dig, lycka till!
hälsningar Fidelie

Fidelie Krona

05 - 02.05.2010, 05:51

Hej

jag sto på Tysabri 25 behandlinger,tror jeg det ble,jag har nå slutat,men det var att for att jag hadde stått på det over to år,och da öker tydligen risken pytt lite.men
vil din läkare att du skall börje,så er det helt säkert det beste,måste også si at det er jo jette koll ,och det var bare nå på slutet jag var lite orolig.Men vi oroer oss
for mycke,allt kan hende,sjansen er vel större å bli kjört over av en buss enn å få PML.

Hälsniongar Kim

Kim:)

06 - 02.05.2010, 12:21

Tack alla för att ni delar med er av era tankar kring detta. Jag har ju också förstått att risken är liten att drabbas av PML, särskilt i början. Men eftersom de ju inte vet den utlösande orsaken bakom vem/vilka som drabbas så funderar man ju mycket. Jag har ju ganska kasst immunförsvar sen innan (så det där att MS-sjuka sällan får förkylningar och andra infektioner stämmer inte på mig) och vad jag förstår är det just ett väldigt nedsatt immunsystem som gör att kroppen inte klarar av att hålla JV-viruset (som de flesta vuxna har vilande i kroppen) i schack och leder till PML.

Att google finns är förstås en stor hjälp för den som vill veta mer, men man hittar ju också mycket info man inte vet hur man ska värdera. Jag ska diskutera detta med min läkare igen, så får vi se. Men vad är det annars för medicin som kan komma på fråga?

Kim, vad får du för medicin nu när du slutar med Tysabri?

Mio71

07 - 02.05.2010, 12:30

Fideli: Vet inte riktigt varför jag så snabbt fick byta från Avonex. Uppfattade det som om mitt nuvarande skov och det min läkare såg på min MR på ryggen avgjorde (plack, pågående inflammation). Jag har ju gått obehandlad och odiagnosticerad i över 10 år så kanske spelar det in, iom att mina besvär drastiskt ökat de senaste året och detta skov var ganska mycket större och mer omfattande än de jag haft förut.

Jag tycker också att det är svårt att veta vilken "sort" man har och hur läkaren bedömer hur "svår" ens MS är. Men Tysabri sätts väl bara in om man anses ha en lite mer aggressiv MS? Eller har jag missuppfattat? Interferon beta är väl oftast "startmedicin" för de som får diagnos skovvis förlöpande MS? Eller det kanske är olika?

Mio71

08 - 06.05.2010, 04:39

Hej Mio 71

Jag skal begynne med coppaxone,det er vel ungefär som Betaferon och Avonex fast man tar spruter varje dag med Coppaxone.
Hälsningar Kim

Kim:)

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 257

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet