tysabri och pml - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

tysabri och pml

01 - 21.05.2010, 22:57

Jag har ganska nyligt börjat med tysabri. Fick välja mellan att börja tysabri eller mabthera. Fick egentligen ingen hjälp att veta vad jag skulle välja. Ett papper hem som beskrev vad det var. Valde tysabri för att det känns mer "testat" och använt.

Det jag tänker på är det här med PML.
Vet att det är jätteovanligt men det oroar mig ändå.

Jag funderar så att då tysabri funnits så kort tid(?) så vet väll ingen de långsiktiga effekterna. Kanske jättemånga kommer drabbas av PML när de behandlats med det i flera år? tänker jag fel?
Hur vet de vad som kommer att hända i framtiden med en när man fått tysabri en längre tid?

Som jag förstår det så har de personer som drabbats av PML just fått det när dom behandlats med tysabri en längre tid.

Jag känner mig som ett försöksdjur.

secretlifeofida

02 - 21.05.2010, 23:05

oj upptäckte just att det redan fanns en liknande startad tråd om tysabri..

nåväl.

man överlever väl.

eller dör.

secretlifeofida

03 - 22.05.2010, 09:49

Du ska inte behöva vara rädd för att ta Tysabri. Det som har hänt är att man tror att risken kan vara lite större när man kommer upp i över 35-40 behandlingar. Man vet inte, för det är som du säger, det finns inte så mycket erfarenhet av det än.
Du som nyss har börjat ska inte behöva oroa dig alls.
Under de 2-2½ år det tar innan du har kommit upp i så många behandlingar så kommer de att veta mycket mer om det här med Tysabrin. Det forskas hela tiden och utvärderingar görs.
Trots allt så är Tysabri den idag effektivaste bromsmedicinen.
Min son som också har ms är upp nu i sin 34 behandling och ska nästa månad träffa sin neurolog, så det ska bli intressant att höra vad han har att säga om att behandla längre än 40 behandlingar.
kramis
irran

irran

04 - 22.05.2010, 12:33

Det finns Tysabri dagböcker här som man kan följa.

www.msrc.co.uk/...

Anpe

05 - 17.06.2010, 15:57

Hej alla!

6 nya fall av PML, nu är det totalt uppe i 55 st fall tom 7 juni :(

läs mer på: www.msrc.co.uk/...

Mvh

Pata

Pata75

06 - 17.06.2010, 19:57

Men ändå fortsätter man med den. Hur tänker man här månntro...

Fidelie Krona

07 - 17.06.2010, 20:08

Det är ändå så att sannolikheten att få PML är lägre statistiskt än få stora blödningar med vanliga smärtmediciner vilket kan få avsevärda problem. Tänk bara på Waran, nervsmärtehämmaren Lyrica t.ex. Tysabri ligger runt 1,47 på 1000 brukare idag gällande PML. Fördelarna överväger gentemot nackdelar och alla brukare har rätt ta sina egna beslut.

/Bosse

Bozze Krona

08 - 17.06.2010, 21:07

Jag har tagit beslut i samråd med min läkare att göra ett uppehåll med Tysabrin.

Börjar på måndag med Copaxone, får se hur det går har inte tagit någon annan broms förutom Tysabri.

Nu är det 6 veckor sedan jag tog min sista tysabri behandling.

Mvh

Pata

Pata75

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 277

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet