Tysabri start - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Tysabri start

01 - 26.03.2007, 16:38

Hej alla goa vänner! Ja, nu har jag fått mitt första dropp med Tysabri och snälla Flippan här på portalen var med och höll mig i handen. Ni kan tro vi höll låda. FNISS men allt gick jätte bra. Men nu undrar jag en sak. Tidigare vad jag i alla fall fått veta har kriterierna för denna medicin varit bla att man inte har blivit hjälpt av dom andra "bromsen", att man skulle ha en väldigt aktiv sjukdom mm. (min senaste MR visade ingen aktivitet trots att man har/är mycket sämre), och när man satt där idag var där en kille på 23 som inte hade känt av sin MS speciellt mycket, och som aldrig ens tagit någon bromsmedicin, men som nu fick Tysabri. Fattar inte riktigt vad det är de tittar på. Flippan som var med mig idag har haft 3 skov på 8 månader bla får inte Tysabri?
Kram Kattis

kattis Krona

02 - 26.03.2007, 18:50

Hej kattis..
Jag undrar också vad kriterierna är för att man ska få Tysabri. Tror det är olika beroende vilket landsting man tillhör!? Där jag bor måste man ha en ganska aggressiv form av skovvis MS och man ska ha provat andra bromsmediciner som inte hjälper.
Jag har frågat om jag får, men min MS är väldigt lugn säger läkarna, så jag får den inte. Jag får fortsätta med mina Avonex-sprutor.
Jag säger bara lycka till kattis.. och hoppas att du får må bra av Tysabri och att den behandlingen hjälper dej!!
Kram Gila

Gila Krona

03 - 26.03.2007, 19:30

Hej igen Gila! Jag både vet och trodde det var olika på länen, men Flippan som var med mig och inte får Tysabri tillhör samma sjukhus, samma mottagning. Är inte detta lite konstigt? Kattis

kattis Krona

04 - 26.03.2007, 19:34

Hej Gila och Kattis!
Jag har oxå ställt frågan om att få Tysabri men jag har fått nej. Kriteriet inom mitt landsting verkar vara som Gila skriver att MS’n skall vara väldigt aktiv och elak. De har idag "bara" 2st som går på Tysabri varav den ena fick kraftiga allergiska reaktioner och den andra är inte så positiv till denna medicin pga att hon inte upplever att den hjälper tillräckligt (tänk på att detta är vad jag hört och behöver ej vara sant).
Så det är bara att fortsätta med min Copaxone som vanligt och vänta några år tills det kommer nya mediciner. Jag har idag väldigt "små" problem än många andra så det är OK just nu enl mig..:-))
// Marcus

Livet - det är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns.... / Pjotr Andrejevitj Pavlenko

macboone

05 - 26.03.2007, 19:44

God kväll Marcus. Det är nog redan minst 20 st som får Tysabri bara i Helsingborg där vi går. Men som jag sa trodde jag oxå att det var de som inte svarade bra på de andra, och om man hade en elakartad variant som fick det och sen även som Gila sa att det berodde på vilket län man tillhörde, men måste säga att efter idag så vet jag inte längre om det stämmer. Kattis

kattis Krona

06 - 27.03.2007, 06:09

Hejsan och godmorgon..
Har också funderat på det där med vilka som får Tysabri....(även om jag inte tar någon medicin alls). Min son ska ju ev få börja med den. Han ska göra en ny MR och efter det så ska det bestämmas hur det blir. Det verkar nästan som om det beror på vilken neurolog man har....men man borde väl vara överrens när den ska sättas in så det blir lika för alla. Eller så kan läkarna avläsa något i blodprover och MR som gör att man får eller inte får....skulle vara intressant att veta vad de tar besluten på....
Soliga kramar från ostkusten
Irran

irran

07 - 27.03.2007, 07:16

Godmorgon alla!
Måste få förklara mig så det inte blir några missuppfattningar.
Självklart är jag jätte glad för att denna kille fick sin Tysabri, men det jag hela tiden undrar över, ännu mer nu när jag haft tillfälle att tänka på detta mer, är att jag förstår inte hur en som inte är speciellt sjuk och aldrig ens haft några brommsmediciner, kan få Tysabri när där kanske är andra som är väldigt sjuka och kanske mer hade behövt detta dropp inte får.
(vi sa det att han har kanske haft bra kontakter, ex en pappa, morfar eller något sådant, som är läkare) Kattis

kattis Krona

08 - 27.03.2007, 07:54

Hej och godmorgon kattis..
Jag tror inte att du missunnar den här killen att få Tysabri. Men jag håller med om att det verkar "skumt" att vissa som verkligen behöver den sortens behandling inte får den och andra som inte ens provat nåt annat får den!?
Här i Uppsala är neurologerna iallafall väldigt restriktiva med att ge Tysabri. Vad det nu beror på?
Pengar antagligen..
Varma vårkramar
Gila

Gila Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 285

Diskussionsinlägg: 62003

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?