Uppehåll?? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Uppehåll??

01 - 05.10.2009, 10:16

Hej vill bara höra om detta. Har haft för höga lever prover, snart varit utan Betaferon i 2 månader. Varit i väg och gjort ultraljud på levern för 2v sedan allt såg bra ut men har fortfarande inte hört något om jag ska börja med sprutorna igen eller vad det blir. Jag har mailat men inte hört något suck man blir ju nojjig när dom säger att det är juuu så bra att börja med broms m så fort som möjligt elller??? När man nu har fått diagnosen och allt suck suck nu har jag gnällt klart..

camomill

02 - 05.10.2009, 12:48

Jag har också haft Betaforen i 7veckor.men har nu fått sluta pga.för höga levervärden.
Vad jag fattat ska det nu bytas ut mot någon annan sort,vet inte vilken.man håller på att bli tokig på sånt här.Man får ju leva i ständig oro plus all jäkla värk.
Tror att dom byter till Tysabri för min MS är aktiv.
Hoppas allt går bra för dig. / Marika

cilla 630

03 - 05.10.2009, 13:24

hej Camomill

Tyvärr e de så att vissa av dom här medicinerna
kan påverka levern så att den blir "trött". De e bara positivt att levern ser bra ut när man gör ultraljud.
Men ett normalt ultraljud innebär inte att levern mår helt bra. Det som sker, sker på cellnivå å d syns inte på ultraljud, om man inte fått väldig leverpåverkan å det har du inte. Men tydligen e levervärdena , då ALAT,lite för högt för att du ska få fortsätta men det finns ju andra mediciner.

MVH
Olov

olov Krona

04 - 05.10.2009, 13:30

hej.
Samma problem här, min MS-sköterska sa att om det inte fungerade med Betaferon så skulle nästa steg vara Copaxone som är av en annan sort. Tyvärr sprutor varje dag och den tål inte förvarning i högre temp än 25 grader.
Men först skulle man ta blodprover igen ( har gjort det 2 ggr) och se om levervärdena (ALAT o GT) gick ner o i så fall börja om igen med titrering, dvs starta på svag dos och öka sakta medan man kollar levervärdena noga. Skall ta prov igen nästa vecka.
I alla fall så suger det för jag tyckte att det hjälpte mot min värk i fötter och ben :-(

saraes

05 - 05.10.2009, 16:49

Men tusen tack för era inlägg.Får veta mer av er om det man vill ha svar på än dom som ska kunna det här med ms kramar på er alla.

camomill

06 - 05.10.2009, 19:23

Tjena!!
Jag hade Rebif fösta halvåret och fick också för höga levervärden. Så nu använder jag Copaxone, det är tydligen den enda av de "vanliga" bromsmedicinerna som inte har nån leverpåverkan. Visst kändes det surt i början att behöva ta sprutorna varje dag. Men nu har jag haft copaxone i snart 6månader och jag tycker att det funkar jättebra. Jag fick dessutom ont i ryggen av Rebifen, Så det slipper jag ju nu också.
Kram
/Cicci

cicci28

07 - 06.10.2009, 11:43

Hej på er och åter tack för era svar. Jag tänkte på er cicci 28 och cilla 630 när ni nämner eran värk, jag har så jä.. ont i fotlederna om jag tex sitter ett tag och ska resa mig upp och gå så känns det att man lever men har mailat till ms sköterkan och undrat om det ev skulle va ett skov men fortfarande efter 2-3 veckor inge svar suck.Det lät så bra i början att man skulle kuna vända sig till dom och få svar på allt nästan men men kramiz på er alla..

camomill

08 - 06.10.2009, 19:05

Det låter ju inte alls bra om dom inte hör av sig. Jag tycker att du ska ringa dit och höra hur det går för dom.
Jag hoppas du får kontakt med dom snart, så att du får nån rätsida på allt.
Kram
/ Cicci

cicci28

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 223

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet