Utförsäkrad. - Multipel Skleros forum - Allt och inget

MS-portalen - platsen för dig med MS

Utförsäkrad.

01 - 02.03.2010, 12:46

Hejsan kära meddrabbade i Ms.
Det var ett tag sedan sist, mycket på grund av att jag har varit rätt sjuk i ms dom sista 3åren. Men det börjar att gå åt rätt håll igen, tack o lov.

Nu till mitt nästa problem.... Utförsäkrad sedan årsskiftet!!!! Jag som hade en årsinkomst på 272000kr, andställd och som egen företagare. Nu har jag blivit utförsäkrad och har endast 4500 kr i månaden. Rådet ifrån facket det var att jag skulle gått med 14dagar tidigare, då hade jag fått ut 12000 i månaden.

Samtal med försäkringskassan som lägger skulden på facket. och samtal med facket, så läggs felet på fel information ifrån FK. Och jag började arbets träna på min gammla arbetplats 2timmar om dagen. Helt färdig när jag kommer hem, så jag får direkt gå och lägga mig för att klara nästa dag.

Jag kan inte tänka klart längre. Och då skickade läkaren mig till en psykiatrisk läkare för bedömning!!!! Sanna mina ord. men efter en kvarts samtal med psyk läkaren så sa han -Vad och varför är du här! tom psyk läkaren var riktigt förvånad över min remiss dit.

Och rådet ifrån Fk och arbetsförmedlingen gav mig rådet att gå med i faket i sommras, tror jag. Men detta inträffade först den 14 november. Och då säger facket att anmälan om medlemsskap skulle skett i oktober månad!

Mina fysiska problem i dagsläget är fattige, blåsan samt vinglig gång.

Enda anledningen till att jag andas och lever idag är min älskade son!
Jag hoppas att ni klarar av mitt klagande och mina stavfel :-)
Bamsekram till er alla //Gustaf

gustaf

02 - 02.03.2010, 13:18

hej Gustaf !
Vet din förtvivlan ! blev av med min halva sjukersättning för ett år sedan fick behålla 3285 kr
täcker halva hyran ! en hemmavarande son på 16 år!
det går inte ihop sig ! soc ! stora skov !arbetsträning 2 tim per dag helt slut ! har haft ms i 13 år
man måste vara stark för att orka vara sjuk !
Lycka till Kram Eva

Krus

03 - 02.03.2010, 15:51

Jag tycker detta är så hemskt! Att behöva bli utförsäkrad.
Jag är inte så insatt i detta eftersom jag har vanlig sjukpenning på 50% än så länge. Det pratas om att det ska bli sjukersättning ev. nu i vår eftersom jag inte orkar gå upp i tid.

Min fråga, när blir man utförsäkrad?
Hur länge har ni haft sjukersättning och vad händer med er nu?

rosetta

rosetta 1

04 - 02.03.2010, 16:54

Hej Rosetta
Hadde sjukpenning ett par år sedan gick det över till
sjukpension samanlagt ca 12 år ! dom tyckte inte
jag var tillräckligt sjuk ! så dom drog in 1/2 fanns inge
medesinskt underlag var deras komentar ! ms sedan
13 år och har bara blivit sämre
Kram Eva

Krus

05 - 02.03.2010, 16:59

Hej Gustaf!
Jag förstår att du tycker att ditt läge känns för djäkligt nu när du har blivit utförsäkrad.
Men vad jag vet så fick regeringen backa en del på dom nya reglerna när det gäller förlängd sjukpenning och sjukersättning och att det även skulle bli lättare för folk som har blivit drabbade av någon kronisk sjukdom en av sjukdomarna var faktiskt MS.
I princip så skall en person med MS kunna bli sjukskriven hur länge som helst.
Så jag tycker att du skall ta kontakt med din handläggare hos FK och fråga vad som gäller för dig, eftersom regeringen har medgett undantag i sjukförsäkringen när det gäller folk som har blivit drabbad an en kronisk sjukdom.
Du bör även ta kontakt med din läkare och kurator och förklara läget för dom så att dom skall kunna styra dig rätt.
I morgon om jag orkar så skall jag försöka att leta reda på vad det stod lite mera exakt när regeringen gick ut med det här förslaget så att du får lite mera kött på benen (om inte någon annan hinner före).
Hälsningar
Kenneth

kenneth Krona

06 - 02.03.2010, 17:00

Fyfan va hemskt, jag blir ledsen när jag hör detta. trodde ms var ett av undantagen??
Jag har själv halv sjukskrivning sen september, det går sådär, jag blir sämre fort och väntar på en stamcellstransplation som kommer sjukskriva mig heltid under en lång tid.
Vi får väl se vad som händer, det är fan inte lätt iaf.

baionama

07 - 02.03.2010, 17:41

Dette høres helt for jævlig ut! (unnskyld utrykket)
Jeg skjønner ikke så mye av systemet/reglene dere har i Sverige, men jeg håper det ordner seg for deg Gustaf, på ett eller annet sett. Ingen skal vel behøve ha det på denne måten.
Det er jo ikke bare sykdommen vi må kjempe imot:-(
Ønsker deg det aller beste.
Kram fra norskan Hillevie ",)

Hillevie

08 - 02.03.2010, 18:09

Hej gustaf
det var länge sedan..tråkigt att höra att du blivit så drabbad av FK. Hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt. Kenneth kanske kan hjälpa och ge dig lite råd för han är ju en fena på såna här saker.
Du, vi skulle nog ha bildat det där partiet, som var på G, så det hade blivit lite ordning i samhället..
Kramis
Irran

irran Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3213

Användare online: 238

Diskussionsinlägg: 47689

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vilken är din viktigaste källa för information om MS?

» Visa resultatet