Varför Beta interferon istället för Tysabri ? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Varför Beta interferon istället för Tysabri ?

01 - 09.08.2009, 18:55

Min läkare sa till mig att jag skulle få Tysabri,men vid andra besöket så hade han ändrat sig till Beta Interferon... Frågade varför och då sa han att Tysabri har mycket värre biverkningar.. Men efter vad jag har läst här på forumet så verkar det inte var sån värst skillnad... Ja om man då räknar bort PML... Men det drabbar ju väldigt få..

Jag tar mycket hellre en infusion 1ggr/mån istället för sprutor x antal ggr per vecka.. Och vad jag har läst om Tysabri så verkar det ju bra.. och det är ju det senaste också.. Varför skulle jag då inte kunna få det ?

Frågorna ska jag givetvis ställa till min neurolog igen nästa gång jag träffar honom för då ska vi disskutera bromsmedicineringen..

Ska väl tilläggas att jag jag har ganska kraftig sprutfobi..och tanken på att jag själv ska ta dem är främmande för mig...

Har ni nån info/input så kom gärna med det !

Motin Krona

02 - 09.08.2009, 23:35

Tysabri är väl inte något förstahandsval vid behandling av MS. Och om man får det eller inte beror väl på hur pass aktiv sjukdom man har?

Tysabri är också mycket dyrare än Interferon beta.

/Lili

Lili_A Krona

03 - 10.08.2009, 06:29

Av vad jag har förstått så är det ganska många som fått Tysabri efter att de har fått sin diagnos.. Har haft 4 skov sedan september 2008... Vet inte om det är mycket men jag tycker väl att min MS är rätt aktiv (av vad jag läst om andras början)..symtom som pirr och yrsel sitter i hela tiden...

Läkaren sa inget annat än att Tysabri har ger mer biverkningar än Beta interferoner..

Motin Krona

04 - 10.08.2009, 07:49

Hej Motin
Lite matte Tysabri bromsar ca 70% övriga broms ca 30%.
Jag önskar att Tysabri fanns på marknaden när jag började få mina skov då hade nog min sjukdom sett annorlunda ut.
Jag har tagit Tysabri 1 1/2 år
och har inte märkt några biverkningar än så länge.
Har även tagit Rebif och Copaxone innan och hade inga större biverkningar av de heller.

MVH Daniel

Segway blogg
dante9.blogspot.com/...

CCSVI Forum
ccsvi.se/...

Vimsans CCSVI sida
www.123minsida.se/...

Dante9 Krona

05 - 10.08.2009, 08:22

Jag tycker det MESTA pekar på att jag SKA ha Tysabri... Gör mig ganska förbannad när ja hör att läkaren bytt åsikt.. Fick ingen vettig förklarning som sagt.. Men det ska jag ha när jag träffar honom..

Har betalt skatt så jag tycker jag har rätt till den bästa medicinen.. ÄR det så att jag inte tål Tysabrin så får jag väl ta det DÅ.. Man måste ju testa innan man VET... suck..

Är väl säkert en pengafråga som det mesta...

Kollade och 15ml Tysabri kostar 15600kr... Inte billigt men det är MITT LIV det gäller...

Motin Krona

06 - 10.08.2009, 12:40

Hej Motin.
jag tycker du ska kolla upp hur det står till med ditt Landsting. Det kanske är som i Göteborg att neurologerna inte längre får skriva ut Tysabri för att det är för kostsamt. Det kanske inte alls är läkaren som bestämmer...han kan ha fått direktiv uppifrån...
Ge dig inte!!!
kramis
Irran

irran

07 - 10.08.2009, 12:43

Ja jag ska ringa runt och kolla hur det står till egentligen... :(

Motin Krona

08 - 20.08.2009, 08:31

Hej, jag går på betaferon och blev väldigt förskräckt när jag insåg att jag skulle sticka mig själv varannan dag. Idag, nio månader senare så går det alldeles utmärkt. Jag ser medicinen som ett sätt att förbättra för mig själv så det är sjukt att säga men jag längtar till kvällarna jag får sticka mig själv för då gör jag någonting för att bromsa sjukdomen. Jag tycker att betaferonet hjälper mig jag har inte haft något riktigt skov förren nu men det jag kan ju inte säga hur jag skulle ha mått om jag inte hade tagit sprutorna. Sedan är det ju detta med biverkningar, det slår olika på varje människa. Många får feber och frossa varje kväll de tar sprutan men jag har haft tur. Jag försvarar inte neurologen på något sätt och det kan säkerligen ha med pengar att göra. Jag käönner bara så att jag vill gärna börja försiktigt för att ha tyngre saker att ta till senare. Om jag har förstått saken rätt så kommer jag att bli sämre och sämre allt eftersom och eftzersom betaferon hjälper nu så kör jag med det tills det inte gör det längre och då tar jag till något annat som förhoppningsvis hjälper. Betzaferonet är inte speciellt billigt det heller men det är ju tur att det finns högkostnadsskydd för oss och sedan betalar vi ju som du säger skatt och vi har rätt till bra sjukvård. Något som inte är så självklart längre tyvärr. Lycka till!

Knasa

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 260

Diskussionsinlägg: 62016

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet