vilka svar kan man få? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

vilka svar kan man få?

01 - 06.07.2010, 17:23

vad kan man egentligen få veta av sin läkare det jag fått veta är att det finns inga svar bara frågor mer eller mindre.
Eller är det jag som ställer fel frågor?
Han vill att jag skall börja med copaxone, och jag har ingen aning vad det egentligen betyder.
Jag sökte läkare för värk och smärtor som kom med jämna mellanrum fick igår tillbaka dom det är tre månader sen sist, är det ett nytt skov?
Vet inte om jag vill börja med bromsmedicin fast dom två senaste dagarna har varit riktigt jävliga, ont ilningar sveda värk stelhet.
jag har även domningar inte så farliga "stötar" längs ryggrad ut i händer och enlätt skakande hand.

blir man av med dom symptom man har varje dag om man tar copaxone?

okej

02 - 06.07.2010, 21:26

Det är väldigt bra om man kan ta med en tredje person när man går till doktorn. Jag gjorde det själv på mitt tredje gång för jag kommer inte ihåg ett dug av de första gångerna oss neurologdoktorn. Jag har pratat med min dåvarande läkare om att jag tog med en tredje person in och han sa att det var bra för som patient så "tar du inte in allt" som doktorn säger!

Jag själv har nu ingen läkare för han har är pensionär och få tag i en ny verkar helt omöjligt.

melvin hund

03 - 06.07.2010, 22:21

Hej Okej,

Som Du säkert läst här på forumet så finns det i dag inget sätt att bota MS, det som finns att tillgå för oss är bromsmediciner och lite av varje för att att lindra symtomen. Bromsmedininen ( Copaxone ) tar i sig inte bort några sysmtom det bromsar enbart sjukdomsförloppet... För att lindra dom olika symptomen vi drars med så används lite olika mediciner beroende på vad det skall lindra. Jag kan förstå att du är full av frågor och att läkarna har en förmåga att inte alltid svara speciellt konkret på dom, min slutsats är att dom helt enkelt inte vet. MS och för den delen bromsmedicinernas exakta verkan förefaller fortfarande vara en gåta i mångt om mycket.
Jag var själv ganska negativ till att ta bromsmedicin eftersom jag upplevde att biverkningarna var värre än själva sjukdomen, men vi är alla olika och vi reagerar väldigt olika på både medicin och sjukdomen. JAg tycker du skall fortsätta att ställa frågorna som Du vill ha svar på både till din läkare och här. Det finns mycket erfarenhet av både sjukdomen och medicinerna här så det är bara till att fråga på... Sköt om Dig. Hälsn MM

Kenzo2

04 - 07.07.2010, 09:23

Tack, när jag sökte läkare i april för det onda så hade jag ingen aning om att det var ms fick min diagnos snabbt och det är väl bra och jag har mer eller mindre varit symtomfri sen mitt första läkarbesök så nu när jag blev dålig kom alla frågor upp som jag inte riktigt fattat att jag har, känns skönt att man kan ställa dom här! ha de gott!

okej

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 346

Diskussionsinlägg: 62004

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet