Vilka tabletter är på gång? - Multipel Skleros forum - MS-behandling

MS-portalen - platsen för dig med MS

Vilka tabletter är på gång?

01 - 05.03.2010, 12:45

Hej,

Jag har dålig koll på ev. kommande medicin i tablettform. Är det Cladribin och Ampyra (ev. felstavat) som är de två gällande eller finns det fler? Någon som vet vad som skiljer dem åt?
Hoppas så på tabletter...

Kram

cillaa

02 - 05.03.2010, 15:41

Hej Cillaa!

Förutom dem som du själv nämnde så tror jag att jag läst här på portalen om tabletter som ska komma att ersätta en eller fler av de bromsmediciner som finns.

Tabletterna har samma verkande substanser som de bromsmediciner som redan finns.

Som sagt så tror jag, någon som vet om det är rätt?

Hälsningar

online Krona

03 - 05.03.2010, 15:59

Det finns flera ute i olika studier.

Fingolimod och Cladribin (Clarity-studien) är bromsmediciner.
Båda påverkar immunförsvaret (cancermediciner)

Ampyra - är ingen bromsmedicin men har påvisats hjälpa mot bl a gångsvårigheter (användes som fågelgift från början)

Det finns fler, ex . Laquinimod

Besök gärna min hemsida: www.tell-us.se/...

Vimsan Krona

04 - 08.03.2010, 16:39

Ok, tack för era svar! Det är alltså cancermediciner....maffiga biverkningar då kan jag tänka...
Men det finns mycket jag skulle kunna tänka mig för att slippa ta sprutor..

Tjohej

cillaa

05 - 08.03.2010, 19:32

Hej!

Jag deltar i en tablettstudie just nu.. tabletten har ingen nämn.. ACT28000 (kanske har fel.. har inte informationen bredvid mig). Den här tabletten har 70% skydd mot skov. Biverkningar som jag tror jag har känt av (tror inte att jag ha fått placebo) kände jag mest första dagen (yrsel, hjärtdip och lite andnöd). De gick över första dagen. Den enda sak som jag känner av nu är mardrömmar men vi vet inte om det är en biverkningen eller bara någonting som jag har just nu. Om det är en biverkning är jag förberedd att ta det om tabletten är så här bra. Jag fick ett skov förra juli, började tabletten okt-nov (minns inte exakt) och har varit skovfri sedan dess... den fungerar än så länge. Jag är nöjd:)

bons Krona

06 - 08.03.2010, 22:31

Hej igen Cillaa!
Det är visserligen cancermediciner men de ges i lågdosform och prövas även inom andra (autoimmuna) sjukdomar. Det som framkommit hittills är positivt. Tablettform, mindre biverkningar och betydligt färre skov.
Så det är inte så illa som det låter! Det är nog det mest lovande hittills (förutom CCSVI)

Besök gärna min hemsida: www.tell-us.se/...

Vimsan Krona

07 - 10.03.2010, 16:37

Det låter ju jättebra! Kram o tack!

cillaa

08 - 10.03.2010, 16:42

Ja det låter lite läskigt att de är cancermedicin men klart är det låg dos så:-)
Synd man inte vet när de kommer ut, ska ut och resa i maj och det hade varit så skönt att slippa ta med sprutor!! och slippa alla mina ful röda märke man ska visa sig i bikini;-)
Ingen som vet när de kommer va?

Ella E Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3884

Användare online: 230

Diskussionsinlägg: 62006

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet