Yrsel - Multipel Skleros forum - Symtom vid MS

MS-portalen - platsen för dig med MS

01 - 19.03.2007, 19:09

Hej !
Jag fick min MS diagnos i april - 06.
Förr hade jag migrän ett par ggr. per år. Ofta i samband med att någon i familjen var infekterad eller sjuk.
Jag blev aldrig sjuk själv. Jag arbetar som tandläkare sedan -82 så jag får på naturligt sätt "småsmittor" hela tiden och har byggt ett naturligt skydd.
MEN, nu när jag tar interferonsprutor så får jag inte ingen migrän mer utan blir istället yr.
Jag har nu varit mer eller mindre yr i 2 veckor, dock inte mer än att jag fungerar.
Men det känns som om jag tar mina infektioner nu på detta sättet istället. Jag blir fortfarande inte sjuk !
Finns det någon annan som upplever samma sak att Ni inte blir sjuka efter att Ni börjat med interferonsprutor!

Bernt

Bernt

02 - 20.03.2007, 07:35

Hej Bernt..
Det verkar som om inte någon upplever det samma som du, eftersom inget svar dykt upp.
Jag tar inga sprutor, men till och från så drabbas jag av yrsel. Det är när jag ligger ner och vrider huvudet åt vänster, då kommer en supersnabb karusellyrsel. Den är kortvarig men intensiv, det handlar om någon sekund bara men är otäck.
Om ni någon gång har druckit er berusad och när ni lagt er och säng, tak o väggar börja snurra....just så känns det....(jag har någon gångs erfarenhet från min ungdom av det.)
kramis
Irran

irran

03 - 20.03.2007, 09:04

Hej Bernt..
Jag tar betaferonspruta sedan -98, först Rebif och nu Avonex. Men jag tycker inte att jag är mindre infektionskänslig, sen jag började med dom. Däremot blev jag mindre infektionskänslig sedan jag insjuknade i MS.. och det är ju så att vi MS:are har vårt immunförsvar står på helspänn och därför är vi för det mesta mindre "sjuka".
Jag kan också drabbas av yrsel, men det har aldrig varat i 2 veckor.. utan jag kan vara yr nån dag eller två. Hoppas att din yrsel snart försvinner!
Kram Gila

Gila Krona

04 - 20.03.2007, 11:10

Hej !!
har detsamma att jag är yrslig emellanåt. Framförallt när jag har jobbat hela dagen o sen kommer hem så snurrar det rätt bra. Jag tror att det hör till sjukdomen. har man en gång blivit yr så blir symptomen kvar hos många . // Sanna

Gör en människa glad varje dag - om det så är dej själv :-))

fiffi

05 - 20.03.2007, 11:17

Hej Bernt. Jag känner oxå av den där yrseln, men som Irran oxå sa är det när jag ligger ner och vrider på huvudet. Jag brukar säga att det känns som om det vore en stämmgaffel i skallen. Bara någon sekund men ändå. Och jag som inte ens spelar något instrument. Fniss Kattis

kattis Krona

06 - 20.03.2007, 20:59

Hej
Tack för Era svar.
Min yrsel är nog lite relaterad till när arbetet blir för stressigt och jag arbetar för långa pass.
Idag känner jag mig bättre.

kram
Bernt

Bernt

07 - 20.03.2007, 22:25

Hej Igen !
Jag kom att tänka på att kan man inte få symptom från balansnerven, lika väl som från någon annan nerv !?
Detta leder kanske till yrsel eller svårighet med balansen.
Bara en tanke !!!
Bernt

Bernt

08 - 20.03.2007, 22:54

Hej Bernt!

Om jag har förstått rätt så är balans problem ett av de vanligaste symtomen vid ms.
Agneta

sanna3 Krona

Besöksräknare

Registrerade medlemmar: 3883

Användare online: 332

Diskussionsinlägg: 61987

Logga in på mötesplatsen

Verktyg

Månadens MS-fråga

Vad är mest intressant på MS-portalen?

» Visa resultatet